Mötescoachen

När man frågar människor vart de skulle bege sig om de verkligen vill få något gjort är det få som svarar kontoret eller mötesrummet. Trots det och att ny forskning visar hur miljön vi möts eller arbetar i kan påverka resultatet med upp till 50% är det förvånansvärt litet fokus på hur arbetsplatser och mötesrum designas, alltså ur ett funktionellt perspektiv.

Text: Jörgen Dyssvold

Det vanliga är istället att ”köra säkert” genom att satsa på vita väggar och lågmälda färger, alternativt utgå ifrån vad man tycker är ”snyggt” men utan en tanke på hur det påverkar. Forskning visar exempelvis att vi får högre puls i rum med röda väggar och lägre med blå eller gröna väggar. Bakgrundsljud och musik gör oss mer kreativa än vid total tystnad, men bara så länge det inte är samtal eller låttexter vi kan lyssna med på.
Mest kreativa är vi i duschen eller sängen strax innan vi ska sova. Orsaken är att vi förknippar både plats och aktivitet med lust som i sin tur boostar kroppens produktion av dopamin och andra måbra-hormon. När dopaminet når hjärnans belöningscentrum får vi en känsla av välbefinnande, blir lugna, fokuserade och fria i tanken. Att vi inte ”anstränger oss” i duschen och sängen är ytterligare positivt för kreativiteten.
Nya forskning från Stanford University visar att också rörelse och fysisk aktivitet ökar kreativiteten. Studenter fick i uppgift att lösa ett antal problem; en grupp i klassrummet, en i mer inspirerande miljö och en tredje ute på promenad. De i inspirerande miljö kom på fler lösningar än den i klassrummet. Men hos de som samtidigt utförde fysisk aktivitet ökade problemlösningsförmågan ytterligare och betydligt.
Nu finns det såklart praktiska skäl som gör det svårt att ha möten eller arbeta i duschen eller under löprundan, trots att jag själv menar att jag i högsta grad arbetar i både löparspåret och duschen (med tanke på hur många fantastiska idéer som fötts just där). Men genom att förstå mekanismerna kan vi skapa mötes- och arbetssituationer som bättre utgår ifrån våra högst mänskliga funktioner.
Det första handlar om hur lösningarna kommer när vi slutar försöka. Att tänka hårdare ger sällan annat resultat än ont i hjärnan. Vi bör därför skapa både tidsmässigt och fysiskt utrymme för reflektion och avbrott, för oss själva och andra. Att skapa platser där det är tillåtet att sätta sig och bara ”tomglo”, bjuda in till promenadmöten och lämna skrivbordet när man kört fast är några konkreta tips.
Vi bör också designa möten och arbetsplatser som ger oss god produktion av de måbra-hormon som gör oss lugna, fokuserade och kreativa. Så länge vi gör saker vi upplever intressanta eller gillar pågår en grundproduktion. Musik, dofter eller ljud från naturen, att skratta eller applådera är saker som märkbart ökar produktionen av våra olika måbra-hormon.
När vi upplever uttråkning, som ofta beror på för låg produktion av måbra-hormon, kan vi alltså bota det genom att lyssna på musik vi gillar, se på något som får oss att skratta eller ta en promenad. Vid möten och event kan vi planera in inslag som lockar till skratt och applåder eller lägga till bakgrundsljud och inslag från naturen både i mötesrum och mingelytor.
En sista detalj är att skapa utrymme i tid och rum för fysisk aktivitet. Möblera mötesrum och kontor där man kan varva mellan att sitta och stå, skapa utrymme för att stå upp och röra på kroppen minst fem minuter per timme och lägga in fysiska aktiviter. Att röra på oss är nämligen viktigt för kroppen men ännu viktigare för knoppen. Hör av dig om du vill veta mer så hittar vi tid för ett promenadmöte, med eller utan dusch.

kickan