Erbjuder du virtuella möten i din anläggning?

Att leda fysiska möten är svårt. Att leda virtuella möten är svårare. Ta mitt senaste webinar som exempel.

Text: Antoni Lacenai

Före:
Ett nytt system lät mig inte använda min surfplatta. Jag letade upp en laptop. Systemet kunde antingen visa PowerPoint i helbild. Eller mig. När vi båda syntes var bilderna på PowerPoint mikroskopiska. Vi bestämde oss för att jag skulle prata till slides – vilket jag tycker är en fattig kommunikation, men vad skulle jag göra? Tiden fram till webinariet var för kort för att gå en annan väg.
Jag var vid mitt skrivbord 30 minuter innan mötet skulle börja. I god tid - trodde jag. Tills inloggningen strulade och vi fick hitta en ny länk. Då låste sig min laptop och nu var det tjugo minuter innan showtime. Den behövde dessa 20 minuter för att starta upp. De längsta 20 minuterna under detta kalenderår. Och fem minuter till för att studsa igång PowerPoint…

Under:
Fem minuter efter utsatt tid startar jag. Min puls är nu lika hög som stresshormonerna i min kropp. Min inledning blir tafflig. Jag visar upp boken de ska få, in i kameran. Men ingen kan se det eftersom vi är i PowerPoint-mode…I all stress har jag glömt att stänga av min telefon – som ringer. Jag ber om ursäkt och stänger av den. Min surfplatta plingar, städerskan utanför börjar dammsuga. Folk kommer in i mitt rum, trots stängd dörr. Minst en person lämnar webinariet. Jag stannar upp vid flera tillfällen för att se om frågor eller reflektioner kommit från deltagarna i chattfönstret. Ingen har skrivit någonting. Jag tar mig igenom timmen på något sätt och avslutar med att tacka, två sekunder innan sessionen stängs av automatiskt. Ungefär som att slänga luren i örat på någon… Jag var som ett åskmoln resten av den dagen. Man skulle kunna tro att jag som skrivit boken Virtuella möten, automatiskt är en guru på området. Det är jag helt klart inte...

Vadå då?
Det här är bara ett exempel av många virtuella möten som jag och tusentals andra i Sverige har varje dag. Många är förstås bättre än mitt exempel. Men poängen här är att alla dessa möten, som bara blir vanligare, sker utanför konferensanläggningarnas domäner. Så fort någon eller några ska ansluta virtuellt, vare sig det är video, webb eller till och med telefon, så känner era kunder att ni inte kan tillföra något.
Men det kan ni. Om ni skulle ha bra tekniska lösningar och kunnig personal, skulle ni kunna hjälpa oss att ha virtuella möten som inte strular. Ni skulle ha en ny möjlighet att erbjuda ett adderat värde. 
Väljer ni bort virtuella möten, riskerar ni att tappa många framtida affärer eftersom fler och fler möten idag blandas upp med deltagare i samma rum och några som är utspridda någon annanstans i världen.

Bara en tanke från mig till dig //Antoni

kickan