Så blir du ett mässproffs

Att ställa ut på en mässa för att visa upp ditt företag för en utvald publik kan vara en superinvestering om du använder tiden rätt. Men hur gör man då det? Kick Off har frågat Mässexperten Åsa Dahlqvist från Memma kommunikation om hennes bästa tips.

Hur optimerar man sin monter på en mässa?
– Less is more. Sätt er in i besökarens situation – vad skulle få just er målgrupp att vilja besöka montern? Undvik allt som kan utgöra fysiska barriärer: diskar långt fram i montern eller andra möbler som står i vägen. Tänk också på att tydligt visa nyttan av det ni säljer, både i text och i olika aktiviteter.

Hur förbereder man sig inför mässan? 
– Det är viktigt att de som ska jobba i montern ses ett par gånger innan mässan. Här går man igenom allt praktiskt som har med mässan att göra, men också hur monterpersonalen ska se till att få så många och så bra möten som möjligt på mässan. Det gör man genom att träna på de olika stegen i ett montersamtal: första kontakten, kroppsspråk, att ställa frågor, att effektivt få besökaren att förstå nyttan av produkten/tjänsten, att få till en ”andra dejt” med de som är intresserade och hur man avslutar ett samtal på ett bra sätt.  

Vad är de vanligaste misstagen väl på plats?
– De vanligaste misstagen hos monterpersonal är att de inte tar aktiv kontakt med besökarna. För det andra, när de väl får kontakt glömmer de bort att ta reda på vem de pratar med. Ett annat vanligt misstag är att man har ett kroppsspråk som skrämmer iväg besökarna, det vill säga att de sitter ner, står med armarna i kors, pratar intensivt med sina monterkollegor eller kollar på sina mobiltelefoner. 

Hur tar man bäst kontakt med en besökare som närmar sig montern?
– Man ler, säger hej och ställer en öppen fråga, till exempel "Hej, vilket företag kommer du ifrån?", "Hej, vad jobbar du med?" eller ”Hej, vad är du intresserad av här på mässan?"

Hur når man igenom bruset? På en branschmässa tillhör många företag samma nisch.
– Försök att sticka ut. Det kan vara montern som inte liknar någon annan på mässan. Men det kan också vara en extraordinärt trevlig monterpersonal som blir det som särskiljer er från de andra utställarna. En utställare kan också sticka ut efter mässan genom att snabbt och personligt följa upp alla kontakter efter mässan. 

Hur blir man mest effektiv i sin monter?
– Du blir mest effektiv när din inställning är att skapa så många och så bra möten som möjligt under varje monterpass. Men det är svårt att vara effektiv om man inte har förberett sig ordentligt, därför är det oerhört viktigt att man tränar tillsammans inför varje mässdeltagande. 

Vad får man absolut inte får missa inför mässan?
– Det är också viktigt att monterpersonalen vet varför de är på mässan – vad har de för mål, vad förväntas de att göra? Och naturligtvis kan man aldrig göra ett riktigt bra jobb om man är trött, hungrig eller törstig. Det är viktigt att man har möjlighet att ta paus efter ungefär två timmars arbete i montern. 

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter

Hur får jag som besökare ut mest av en mässa?

– Gå igenom föredragsprogrammet och utställarförteckningen i förväg. Gör upp ett schema för dagen med de föredrag du vill gå på och vilka utställare som du vill besöka. Om det är en viss person hos en utställare som du verkligen vill träffa, se till att boka möte i förväg. Se också till att det finns tid över för att gå runt på mässan och upptäcka nya utställare. En mässa är dessutom ett fantastiskt mingeltillfälle. Alla som är där har ett gemensamt intresse. Passa på att småprata med grannen i kön till caféet eller andra monterbesökare. Dessa oplanerade och spontana möten ger ofta nya insikter och möjligheter. 

läs mer!

”Så får du bättre möten på mässan” av Åsa Dahlqvist, Antoni Lacinai, utgiven av, BoD. Utgiven maj 2017.

kickan