Elin Moritz

Välkommen tillbaka! Hoppas du haft en bra sommar för det har jag verkligen haft med tid för både familj och vänner, äventyr, hotellövernattningar, karusellåkning och slappa dagar. Okej, vädret har inte varit det bästa men man blir inte så kräsen till slut utan tänker att ”åh vad bra, nu är det uppehåll och då hinner vi gå ut en stund”. Men nu är jag tillbaka till arbetsverktygen istället för väderappar och grästrimrar.

Just nu ligger mycket av vårt fokus på kundaktiviteter och vi inser att vi vill göra så mycket men att det finns så lite tid (dagens I-landsproblem, eller?). Vi försöker få in så mycket som möjligt mellan höstlov, julbord och heta mötesdatum, eftersom vi märker att behovet att ses IRL är stort och är därför angelägna om att föra samman mötesexperterna på mötesanläggningarna med mötesbokarna i Skåne och Danmark. Men alla andra vill ju också bidra med spännande event så vi får parera och trolla med knäna. Vi tycker själva att vi ibland är sent ute med inbjudningar men inser att det är så mötesbranschen är.
Vi pratade trender på vårt senaste möte med vår referensgrupp och konstaterar att när man trodde att det inte gick att ha kortare framförhållning när det gäller mötesbokningar så visar det sig att det går visst. Det bokar på för fullt för två veckor framåt och det är inte bara små grupper. Jag blir så fascinerad hur mötesledarna får ihop deltagarna med så kort varsel. 

Digitaliseringen av bokningar går däremot inte så snabbt. När onlinebokning för möten kom för si så där 8–10 år sedan var många fundersamma hur det skulle gå. Skulle det bli rätt bokat, vad skulle hända med den personliga kontakten och vad skulle hända med mötesanläggningens flexibilitet med att kunna flytta om lokalerna bland grupperna.
Med facit i hand kan vi konstatera att frågorna kvarstår, det har inte blivit någon succé ännu, trots att vi bokar allt möjligt på nätet idag. Både mötesanläggningar och mötesbokare är fortfarande lite rädda och har inte anammat detta i så stor grad ännu. Många mötesbokare idag har inte så stor erfarenhet av mötesbokning, helt enkelt för att det inte tillhör deras huvudsysslor och då behöver de extra mycket stöd och rådgivning av oss som har kunskapen. Då är det skönt att boka över telefon eller mejl.

Förstå mig rätt, jag är för smidigare sätt att jobba på och bokar gärna online men än så länge är vi inte på helt rätt spår tror jag. För dagskonferenser är det väldigt smidigt, men när det kommer till möten med övernattning och aktiviteter så blir det genast mer komplext. Vi måste komma på sätt att gå runt dessa hinder för att bokning ska bli smidigare för alla parter. Det ska bli spännande att se hur utvecklingen går framåt, både rent tekniskt och rent mänskligt.

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter

kickan