Kickoff

Alla är olika, men bra

Om ett par timmar beger jag mig iväg med familjen på skidsemester. Det var fyra år sedan sist så det ska bli spännande. Den minsta sonen har aldrig stått på ett par skidor men han är nog mest peppad av alla. Det ska bli spännande att se vad barnen tycker om skidskola och att åka skidor.
Vi är ju inte så bortskämda med snö här i Skåne, eller snarare i Nordvästra Skåne. Resten av Skåne har ju haft snökaos i flera dagar vilket resulterade i att anläggningar fått ha stängt eftersom varken gäster eller personal kom fram på vägarna. Samtidigt har det varit gröna gräsmattor här i det nordvästra hörnet. Snacka om kontraster!

Jobbet får följa med även om jag har tänkt hålla mig till någon timme per dag, det är alltid lika svårt när man är iväg perioder när alla andra jobbar. Var ska jag lägga ribban på hur tillgänglig jag ska vara? Vad kan faktiskt vänta tills jag kommer hem?
Vi är så vana att det ska gå snabbt idag, att man ska få svar inom några timmar. Fast å andra sidan så råkar jag ofta ut för att framför allt kedjehotellen inte är så snabba med att återkomma med tillgänglighet och pris, där kan det ta era dagar innan jag får en offert. Hoppas inte kunder som bokar direkt med hotellen får samma bemötande.

När jag pratar med mötesplatserna som ingår i Skånska Möten och berättar om hur vi tänker med konferensförfrågningar, svarstider och offerter så blir de ofta förvånade att vi förväntar oss svar inom fyra timmar (gärna direkt om jag får bestämma). Kunder idag är inte lojala, det vet vi ju. De kan ibland kontakta tre aktörer för samma konferens och då gäller det att vara snabb med offerten. Att det sedan kan dröja dagar, veckor och månader innan en bokning görs är en annan femma.
Att alla mötesplatser skriver olika i offerterna det har jag vant mig vid. Vissa ger pris för varje liten detalj, vissa för hela paketet inklusive mötesrum och andra delar upp vissa delar och paketerar andra, så det gäller att få med allt och göra det tydligt
för kunden. Det är ju faktiskt en av de stora fördelarna med att nyttja bokningsförmedlingar – att du får en samlad offert och lätt kan jämföra vad du får för priserna. Vi har ju också bra koll på vilka priskategorier de olika mötesplatserna tillhör – det är inte så lätt för mötesbokarna på företagen att veta. Särskilt inte för dom som inte är vana att boka konferenser och möten och inte har en aning om vad en helpension eller dagskonferens kan tänkas kosta, eller innehålla för den delen.

Det blir vanligare och vanligare att vi får mötesförfrågningar från människor som inte har bokat tidigare och då får ju vi använda vår kompetens till max, vilket är extra roligt. Fast det är också härligt när vi får kontakt med rutinerade bokare som vet precis vad hen vill. Så egentligen gillar jag alla sorters förfrågningar, även de som ger en gråa hår...
Ja, det är mycket att tänka på när det gäller mötesbokningar, men det är också delvis därför jag tycker det är så roligt.

Men nu ska de få vänta lite grann medan vi åker skidor i massor av svensk snö. Det bli härligt att få höra knarret av snötäckta vägar mot skorna, den torra sköna luften och se de höga snövallarna igen.

Elin Moritz
Nätverkskoordinator
elin@skanskamoten.se
www.skanskamoten.se

kickan