Kickoff

Nya intryck

Min dotter har förmånen att få resa mycket i sitt arbete, och har glatt sig åt många resor med en global kund. Men långa flygningar till exotiska resmål som Shanghai, Mumbai och Los Angeles har på senare tid för hennes del mest lett till klimatångest, och inte så många nya intryck och idéer. Anonyma hotell, likriktade konferensrum och menyer som inte avslöjar något om miljön, kulturen och platsen som anläggningen byggt på. En Pasta Alfredo på det nynordiskt inredda hotellrummet efter en lång dags konferens, och du kan lika gärna befinna dig i Kina som i Chile.
Har du gått in på ett Starbucks i Bangkok ser det precis likadant ut som hade du varit i Nairobi. En värld som skulle expandera, ser mest ut att krympa.

Medelklassen utökas med miljoner människor varje år och det är en fantastisk utveckling. Kanske är likriktningen ett naturligt resultat av globaliseringen. Kanske är det så att alla medelklassmänniskor helst av allt önskar en skinny grande latte, men kanske, kanske är det bara trygga val av organisationer världen runt. Kanske hade min dotter affärsresenären velat prova en lokal kopp vietnamesiskt sötat kaffe istället.

Möten världen runt som mest skapar en känsla av saknad av upplevelser och nya intryck. Arrangemangen runt mötena, som till exempel pastan till lunch istället för mexikanskt i Mexico, bidrar till att förstärka känslan, men egentligen är det väl organisationers likriktning som är grejen. Alla tycks ha fastna för samma buzzwords och springa på samma bollar hela tiden. Då blir det lite svårt för organisationer att skapa inspiration och engagemang, och här kommer vår bransch in i bilden. Det är vårt jobb att hjälpa kunder att skapa möten som ger inspiration och nya intryck. Utöver att sluta likrikta våra anläggningar och bara erbjuda en medioker Alfredo, kan vi hjälpa kunder till nya intryck genom att ta in extern hjälp till konferensen.

Jag är nästan säker på att de esta deltagare egentligen inte vill höra ett enda ord om roadmaps eller disruption eller eller digitization eller valfritt annat trendande ord på LinkedIn. De vill ha inspiration. Inleds konferensen med chefen som pratar i två timmar om årets must win battles är risken att luften går ur redan där. Så varför inleds 99% av alla konferenser så här (enligt mina egna empiriska undersökningar)? Man vill bara skrika Men sök hjälp!

Nyligen arrangerade Talarföreningen National Association Speakers Sweden norra Europas första Talarfestival där deltagare fick chansen att möta och lyssna till ett 60-tal talare.
Med tanke på all likriktning och vad tycks vara en allmän brist på nya intryck, anser jag att det är viktigare än någonsin att ta in externa föreläsare till konferensen. Vi behöver, än mer än förr, ifrågasättas, och få se att det nns andra sätt att tänka eller göra saker på. Därför finns Talarföreningen.

Så, mindre likriktning, mer inspiration, fler nya intryck och gärna lite annorlunda upplägg på möten. Det tror jag skulle skapa större avtryck hos deltagarna. Låt oss hjälpa våra kunder dit.

Stay gr8! /Micke Darmell

kickan