Kickoff

Ska vi prata oss in i en lågkonjunktur?

Jag märker av att fler och fler av mina kollegor i hotell- och mötesbranschen börjar bli nervösa för kommande år. Efter en tid med högtryck på konferens och möten är det som att man inte vågar tro att det gynnsamma läget ska fortsätta.

Vi förväntar oss en lågkonjunktur i Sverige? Självklart är det svårt att veta, men jag väljer att vara positiv. För vi ser faktiskt ingen avmattning på bokningsläget ännu, och när vi pratar med våra medlemsanläggningar är en stor andel positiva inför den första delen av 2019.
För pratar vi om att det kommer att bli tuffare tider så har vi det med oss i sinnet vilket då medför färre satsningar

Nyligen var vi på invigningen av Helsingborgs nya hotell, The Vault. En byggnad med anor och traditioner, som tidigare varit bank och bibliotek har nu fått en helt ny kostym.
I sitt invigningstal sade ägare Kjell Jacobsson, något som jag känner starkt för;
”Sluta prata om att det kommer att gå sämre framöver, prata istället om hur bra det går nu. Annars kommer vi att prata oss in i en lågkonjunktur” – och om det är jag fullständigt överens.

Helsingborg är en stad där man satsar på hotellbranschen. Inom ett par år kommer två helt nya storhotell ligga vid vattnet i och med Nordic Choice och Scandics satsningar. Andra hotell genomför stora renoveringar för att kunna hålla jämna steg med de nya.
Det finns en nervositet hos en del befintliga hotellmedarbetare
i staden för vad de många fler hotellrum ska innebära för deras egen försäljning. Jag tror att det bara kommer att vässa utbudet ännu mer och gynna Helsingborg i sin helhet. Det betyder ju i praktiken att vi då de kan ta emot ännu fler gäster, såväl konferens- som affärsresenärer och turister.

Vi kommer att fortsätta mötas ett bra tag framöver eftersom fler och fler företag och organisationer inser värdet i att ha rätt möten, med rätt deltagare, med rätt syfte och mål. Möten är inte bara möten, det måste ha ett tydligt syfte. Från mötesplatsernas sida gäller det som vanligt att ha en bra produkt och marknadsföra den rätt. Det räcker inte att tänka att ”vi är bra som vi är”, man kan alltid bli bättre och man kan alltid vässa sitt koncept ännu mer. De som vinner i längden är de som medvetet arbetar på kundanpassade lösningar - och de som satsar på sin personal. Det är hållbart och bra.

Vi har haft ett mycket gynnsamt läge i hela landet en tid och även om det kanske inte kommer att öka lika mycket som tidigare, så tror jag ändå på en ljus framtid ett bra tag till.
Naivt, kanske det, men jag är hellre positiv än negativ.
Jag menar – även om högkonjunkturen skulle vända så måste ju ändå organisationer och företag fortfarande fortsätta att mötas.

kickan