Kickoff
Foto: Kristian Pohl
Foto: Kristian Pohl

Bli världsmästare i förändring -  det börjar med kaffekoppen 

Från marknadsförare och försäljningschef till världsmästare i förändring. Kick Off möter Christina Stielli i en hotellobby och pratar om det oundvikliga att vi alla ska dö, och att vi dessförinnan också ska våga leva i denna ständigt föränderliga värld, där pusslet med privatliv och arbetsliv allt mer sällan går ihop. 

Text Micaela Braunander Foto Kristian Pohl

– Här förändrar vi allting hela tiden, det borde vara inskrivet i alla företags visioner och affärsplaner, säger Christina Stielli. 

Många företag står inför förändringar och med det kommer nya utmaningar för både chefer och anställda. Hur ska vi ställa oss till att bryta vanor, strukturer och rutiner. Och hur hanterar vi att den ökade uppgivenheten hos de anställda; vad beror den av och hur vänder vi det som kan uppfattas som jobbigt till något positivt? 

– Det finns två dagar som är viktiga i ditt liv: när du föds och när du förstår varför, fritt översatt från Mark Twain. Jag tror att min mission är att förklara svåra saker så att det blir lätt att förstå, så att livet inte behöver vara så krångligt. Att kunna ta ett grepp om sitt liv är både vår makt och vår frihet, det är vad jag vill förmedla, förklarar Christina.  

Hon är hyllad för sin talarstil, sin ärlighet och för att göra chefer till mästare i förändring. Med utmärkelser som årets föreläsare två år i rad, prisbelönt författare och sedan ett år tillbaka även aktuell med podcasten Självklart, där hon ihop med ihop med Mia Törnblom lyfter ledarskap till en ny och personligare nivå. 

– Varför är då förändring så svårt för så många, jag förstod inte det? Lite främmande och nytt, ja det kan jag förstå, säger hon, men vad är de bakomliggande faktorerna?  Idag vet jag att förändring är omställning och omställning läses ofta som problem. 

Jag börjar mina föreläsningar och workshops med att säga att vi är normalstörda när vi inte tycker om förändringar, det brukar generera en lättnadens suck i lokalen och ett och annat skratt. 

Kontorsflytten från eget kontor till öppet landskap, till aktivitetsbaserat där kontorsplatsen har blivit till ett skåp och varje dag kan innebära en ny fysisk arbetsplats. Digitaliseringen har öppnat upp nya möjligheter kring hur vi sköter våra arbetsuppgifter. Även den geografiska platsen har flyttat till hemmet eller till nomadlivet. Videokonferenser, Skype har gjort möten möjliga över landsgränser och tidszoner utan att behöva resa. 

Idag ändrar vi inte bara på en del eller en detalj utan vi ändrar på en hel struktur, säger Christina. 
Det är spännande att se vad vi kan göra åt det. En sak vet vi med säkerhet och det är att vi inte kan komma undan förändring, den sker nämligen med eller utan oss. 
Arbetsmiljöverkets senaste rapport visar att vi i högsta grad påverkas av det föränderliga arbetsklimatet. Tre av tio sysselsatta (28 procent) visar någon typ av besvär till följd av arbetet. Den vanligaste typen av arbetsorsakade besvär är trötthet, där tre av fyra sysselsatta med arbetsorsakade besvär har känt trötthet på grund av arbetet under de senaste 12 månaderna. 

Något som har förvånat Christina under alla sina möten med företag är hur de presenterar förändringen.
Varför kopplar företag inte in marknadsavdelningen och PR för att paketera och göra förändringen lockande. Skapa aktivitet och sätta upp delmål. Du behöver sälja in förändringen precis som du säljer in en produkt, inte på produkten i sig utan på upplevelsen av själva produkten och dess nytta, säger Christina och visar på ett exempel.

Kaffemaskinen på jobbet till exempel ska inte bara förse personalen med kaffe, det är en möjlighet för singelpappan eller singelmamman att hinna få sin cappucino på dagen, en stund för sig själv. Det är även en mötesplats för samtal på arbetsplatsen. 

Fler och fler företag inser vikten av att skapa en bra och organisatorisk och social arbetsmiljö, (OSA) ett område som får mer och mer utrymme idag.  
Med medarbetaren som företagets största tillgång är det som chef direkt avgörande hur du hanterar förändring för att få dina anställda med dig, något som blir viktigare för varje generation eftersom kraven på arbetsgivaren förändras och idag står frihet högt på listan liksom värderingar.

Om 15 år så tror jag inte att vi har detta samtal, de som kommer nu drivs nämligen av förändring. Mitt första jobba var som postkassörska och jag kommer ihåg min farfars stolthet när han högt upprepade för sig själv; statligt verk det är bra det, håll fast vid det resten av ditt liv, men idag samlar vi inte till guldklockan och vi har inte ambitionen att stanna länge på en och samma arbetsplats.

Det absolut viktigaste du kan göra som chef, säger Christina är att själv bli trygg i det som händer, att hitta hur förändringen ska kännas bra i sig så att du står trygg och stadig. Tänk dig att du ska leda en grupp osäkra människor över ett vattendrag.
 Om du säger ”jag tror inte vi drunknar men jag kan inte vara helt säker, hade jag fått välja väg så hade jag valt bron”. En sådan ledare inger otrygghet och öppnar upp för osäkerhet.
Om du istället ser situationen för vad den är och hittar stenarna som ni kan gå över på så kommer det att gå bra och även om det är läskigt och jobbigt på vägen så kommer ni komma över på andra sidan.

Med denna liknelse vill Christina belysa att om vi ska förstå ett problem så måste vi veta varför det är så här, vad vi har för möjligheter och som chef måste du ta reda på vilka de fundamentala rädslorna är som gör att du möter motstånd till förändringarna. Du måste som chef gå ner och titta på medarbetarens rädsla för att förstå. 
Christina rekommenderar att samtala. Att hitta vad som är just den personens rädsla; att inte ha en bra kontorsstol, att inte hinna träna på gymmet nu när det inte ligger i samma hus vid en flytt eller en rädsla att se dum ut när ett nytt system ska införas. I det mötet ligger nycklarna till en lyckad förändring. 

Var och en är sig själv närmast. Om det är 20 personer i teamet så har du 20 olika rädslor. Innan du möter dem – så får du inte med dig gänget. 

Självledarskap 
Att motivera med morot eller piska, det har vi tack ock lov lagt bakom oss. Som chef och ledare kan du inte bara ändra på en annan människa – det ligger helt på ens eget ansvar.
Däremot kan vi vara proaktiva och ge förutsättningar. För på individnivå är det nu dags att koppla på självledarskap och ta ansvar för sin egen situation, beskriver Christina.

Mod är ett ord som är ständigt återkommande i samtal med Christina, kanske är det för att förändring kräver en viss insats, en grad av mod för att våga ge sig in i det nya och i det hitta en väg. Det du behöver göra säger Christina, är att ta ansvar för dig själv. 

– Titta inåt, inte utåt och fråga dig själv: vad behöver jag för att klara den här förändringen? 

Självreflektion och analyserande har Christina gjort till en daglig rutin. Varje morgon och varje kväll ägnas några minuter åt reflektion. Annars kommer du inte vidare som människa säger hon. Vi måste också lära oss att kommunicera våra behov till andra så att de förstår varför den där stolen, gymmet på lunchen eller rädslan för att verka dum är så viktigt för oss. Hur ska vi annars kunna mötas, säger hon. Vår uttalade rädsla är en tillgång i att kunna utvecklas och att våga möta en förändring. Visst kan det vara läskigt men kanske kan vi när vi uttalat det förhålla oss på ett nyfiket sätt till det som sker och kanske till och med njuta av en tids berg och dalbana. 
– Jag öppnar alltid dörrar som det står ”öppnas ej” på - det gör livet spännande, skrattar Christina.  

– Stagnation tar ingen framåt. Vi behöver rörelse och med det sagt så är jag övertygad om att tre av tio idag bör byta jobb. 

Prova själv, uppmanar Christina. När du vaknar imorgon bitti, sätt då fötterna i golvet och ställ dig frågan varför du går upp just denna dag?  Om du efter fem dagar inte är nöjd med ditt svar – gör något åt det. Ta ansvar för ditt liv, ditt privatliv och arbete, de hänger ju ihop. 

Vi lever i en vardag i ständig förändring, därför är din bästa investering 2019 att träna upp din förmåga att inte se förändring som ett hot. Börja med de små tingen, imorgon när du ska ta ditt morgonkaffe; drick ur en annan kaffekopp än den du brukar använda, eller kanske vara lite crazy och välja en annan knapp på kaffemaskinen. Prova en cappuccino eller en macchiato, eller gå tvärt om och ta en vanlig slät snutkaffe. 
– För när vi gör något nytt, då bygger vi nya nervbanor. Vi tränar vår hjärna och du kan snabbare se möjligheter i en förändring, och det är dit vi måste komma. För att nå det målet så börjar det med att göra en ny sak per dag.

Dygnet har 24 timmar, det är en lärdom som många av oss får som en chockartad upplevelse när vi inser det. Av 24 timmar ska vi sova sju.
Och om man räknar att vi lägger fyra timmar på hushållsrelaterade uppgifter, tio timmar på arbete så ger det oss tre timmar kvar till träning, hobby, vänner och familj. Denna ekvation ställer många gånger till det för oss i vårt vardagsliv eftersom vi inte tittar på den för vad den är, vi behöver ställa upp det så här tydligt och sedan besluta hur vi vill förvalta tiden.

En faktor som är ständigt återkommande i samtal kring organisatorisk och social arbetsmiljö, (OSA) är stress.  Ett växande problem och idag den största anledningen till sjukskrivningar i Sverige. Här tangerar arbetsliv och privatliv varandra. Med fullt pressat schema, där varje minut är inplanerad får inget får gå åt skogen. Om något förändras, så som en inställd tunnelbana eller ett sjukt barn eller en förändring i projektplanen på jobbet, då har vi inget utrymme för det. Denna stress att få ihop vardagen tvingar in oss i ett hörn som vi behöver ta oss ut ur säger, Christina. Sättet att komma ut på andra sidan med en vardag som har utrymme för förändringar är att göra medvetna val, förstå dina mekanismer och träna på förändring. Du får en enklare planering av ditt privat- och arbetsliv. 

Medvetenhet om val vi gör och varför, det är nyckeln till ett rikare liv, förklarar Christina. Om du ska springa i skogen, så är det väl bättre att byta från pumps till joggingskor. Skogen är där, det du kan göra är att ändra förhållningssätt till den och anpassa dina förutsättningar. 

Christina är ute180 dagar om året och föreläser på skolor, företag och events.
Och utan en tydlig plan och struktur skulle hon inte klara det, avslöjar hon. 
– Inte en enda morgon sätter jag ner fötterna i golvet utan att ha en plan, om jag inte hittar mitt ”varför” så tar jag reda på det. Jag är nyfiken på mig själv och med det blir jag nyfiken på min omvärld och hur jag förhåller mig till den, säger Christina. 

Planen behöver inte vara storslagen alls, det kan vara något så enkelt som att ligga i soffan och streama serier, eller en fullbokad möteskalender och allt däremellan, det viktiga är att det är medvetet.
Jag ligger inte i soffan som en flykt för att jag inte vill, orkar eller vågar resa mig upp och göra något. 
Jag ser till att jag gör medvetna val och att jag vet varför jag gör jag det gör. Vi har 24 timmar, hur spenderar jag dem mest effektivt? 
Tänk så här; en vanlig människa har 29 000 dagar i detta liv. En fjärdedel sover vi och en tredjedel är vi gamla. Det ger oss 14 000 dagar att förvalta, och jag som är i övre medelåldern har cirka 7 000 dagar kvar. Det är inte så mycket när man tänker på det, och då har jag räknat ut att jag ska bli dryga 80 år, säger Christina och skrattar. 
Det är med humor som hon berättar att hon inte alltid varit världsmästare i förändring. En del av hennes framgång ligger i igenkänningsfaktorn och att hon bjuder så stort på sig själv.  Uppskattat är också den äkthet hon innehar på scen och rakhet. Hennes första föreläsning höll hon i senare vuxenåren efter en som hon själv uttrycker det ” käftsmäll” som blev till en vändpunkt i hennes eget liv. Från att ha behagat och tillfredsställt andra började hon utforska vad som var hennes egen drivkraft, motivation och helt enkelt vad hon ville fylla sina 10 000 dagar med för innehåll. 

Alla människor kommer gå igenom minst en kris i livet- du kommer att ligga i fosterställning i en månad, men ur kriser föds något nytt. 
I sin vändpunkt bestämde sig Christina för att vara mer mobil. 
– Jag ville köra racerbil inte lastbil. Jag såg framför mig hur jag varit Titanic; tryckte på svängknappen för att fyra månader senare köra in i ett isberg. Jag såg också framför mig hur jag ville göra en kajakroll, vända snabbt och smidigt. 

Det var några omvälvande år för Christina som ensamstående med två tonårsdöttrar. Med en bakgrund där regler och rutiner var vardag till att nu börjar ifrågasätta dess relevans. Traditioner som tidigare hade varit grundbultar tittade hon nu på genom ett annat filter och kände näst intill aggression mot den där påsktuppen som hon som barn skulle stå två decimeter från bordskanten och som hon fortsatt placera just där, fram tills nu. 
– När jag kom upp på banan igen insåg jag att jag måste hitta någon form av självledarskap så jag kan skapa det liv som jag vill leva. Idag har jag ett mycket roligare inte liv, jag har fest inuti hela tiden, säger Christina med ett leende. 

– Numera tittar jag på mig själv och livet utefter om jag inte lärt mig något om mig själv en dag - då tycker jag det är tråkigt. 

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter

Misstag ledare gör i förändring

1. Tror att effektivitet är ett bra argument 

2. Underskattar personlig rädsla 

3. Inte kopplar in marknadsavdelningen & PR, paketera, lockande, aktivitet, delmål

Tre viktiga saker att tänka på vid organisations-förändringar

1. Lyssna på oro utan att döma 
Informera.

2. När du tycker att du informerat, informera lite till 

3. Öppen dörr/högt i tak. Bjud in till samtal

Arbetsglädje

Det är att ta eget ansvar för hur glad man ska vara på jobbet. Det handlar om vad jag själv tar med mig för humör till jobbet. Oavsett arbetsplats så är jag ansvarig för vilken stämning jag sprider.

Du har två val, säger Christina: att acceptera eller påverka. 

Så tar du ansvar för din situation på jobbet som kommer få spinoff på privatlivet

Börja reflekterar över din vardag? 

Gör så här: 
Ta fem minuter varje kväll och skriv ner i en bok, almanacka, på dator eller vad som passar dig. Det är viktigt att inte döma utan att mer ha ett iakttagande förhållningsätt. 

1. Vad var det som inte gick så bra? 
Och vad lärde jag mig av det, eller vad behöver jag eventuellt göra för att hantera det? 

2. Vad var det som var bra idag, vad är jag stolt över? 

3. Vad är jag glad och tacksam över 

4. Vad vill jag ha hjälp med inför morgondagen