Kickoff

Eventtrenderna 2019

Under 2019 får vi se event på nya platser, bland annat i butiker. Konferenser kommer att ”festivaliseras” och samtalet får en rennäsans. Det var ett år sedan vi senast förutsåg vilka trender som tydligast skulle påverka hur vi under året skulle planera och arrangera möten och event. Nu är det dags för en uppdatering med 2019 års eventtrender.

Text Jörgen Dyssvold

Under 2018 fick vi bland mycket annat se helt nya former av event och möten, med mer färg, på nya platser, med färre powerpoint-bilder, och allt oftare med enbart vegetariska alternativ. Under de senaste månaderna har vi läst massor, diskuterat, frågat runt, siat och funderat och som resulterat i en rad nya eller uppdaterade eventtrender. I detta nummer presenterar vi fyra övergripande trender.

Privat och professionellt suddas ut
Det är framför allt nya generationer som inte som sina föräldrar och tidigare generationer vill ha skarpa gränser mellan arbete och fritid. Man sysselsätter och försöker livnära sig på något man har ett stort intresse för. Jobb eller företagande handlar till stor del om att förverkliga sig själv och mer om passion än plikt.

Det gör att event som konferenser, mässor och annat inte kan vara rena jobbtillställningar. Musikfestivaler och resor kan inte heller vara rena nöjesaktiviteter. Det kommer istället att handla om resor, festivaler och event som behöver tillgodose behov av både nytta och nöje.

Ett exempel är SXSW (South By Southwest) som är en årligen återkommande festival i Austin, Texas. Det började som en musikfestival 1987, växte stadigt och fick sitt stora genombrott 1994 då man förutom musik lyfte fram film och interaktivt.

SXSW har sedan dess blivit en de viktigaste internationella mötesplatserna för människor som arbetar professionellt med kreativitet och upplevelser. Under en vecka serveras ett enormt utbud av upplevelser, allt ifrån seminarier till konserter och konstinstallationer.

Ljusfestivalen "Light City" och "Baltimore Book Festival", i år slås de samman till ett.
Ljusfestivalen "Light City" och "Baltimore Book Festival", i år slås de samman till ett.

Konsolidering av event
Att event behöver bli mer hållbara och hur det ska gå till har debatterats flitigt i många år. Ett par faktorer med stor hållbarhetspåverkan är att stora arenor behöver byggas upp för event under bara någon dag och att varje event innebär resor som kostar tid, pengar och ger stora utsläpp.

Vi kommer därför få se konferenser, mässor och andra event som går samman och arrangeras på samma plats, samtidigt eller direkt efter varandra. Det ger både ekonomiska och miljömässiga vinster. Det kan handla om återkommande event som samarbetar eller går ihop, men också nya arenor av modell Almedalsveckan eller SXSW där både små och stora aktörer kan ”köpa in sig”.

Ett färskt exempel är från Baltimore i USA där två av stadens mest uppskattade årligen återkommande event, ljusfestivalen ”Light City” och ”Baltimore Book Festival”, i år slås samman till ett. Arrangörerna och staden tror att det ska bidra till ett event som kommer växa och även locka internationell publik.

Upplevelser blir marknadsföring
När allt fler varumärken och aktörer inte bara vill berätta om utan också ge prov på historier och upplevelser blir event ett nytt och viktigt verktyg i marknadsavdelningarnas verktygslåda.

Varumärken och företag dyker upp på tillfälliga besök i butiker, restauranger, hotellobbys, teatrar, nattklubbar, gator och torg. Man kan säga att det pågår en våg av pop-up-vad-du-vill och allt fler börjar arbeta med guerilla-marknadsföring på ställen där vi minst anat det.

Det handlar om både ”show and sell”, alltså ofta att visa upp sig och vad man erbjuder men många gånger i kombination med att sälja produkter – exempelvis i en tillfällig butik vid ett stort idrottsevenemang.

I och med det här skiftet blir många gamla förlag och mediehus nya upplevelse- och eventproducenter. Några exempel är IDG och DI som idag många gånger säljer rena eventuppdrag.

Ett exempel på någon som gjort upplevelser genom event till en viktig del i sin marknadskommunikation är lyxvaruhuskedjan Neiman Marcus med 42 butiker och 14 000 anställda. De lanserade förra året Idea Factory som är en serie av event med exempelvis tatuering och piercing. Dessa går på turné och gör tillfälliga besök några dagar i taget i de olika varuhusen.

Det digitala integreras i det fysiska
Efter ett par årtionden där digitaliseringen har pågått som en egen dimension eller alternativ verklighet är det digitala idag integrerat i den fysiska och analoga världen. Fler och fler inser att det bara finns en verklighet.

Det digitala ansågs länge också vara en konkurrent och enbart ett alternativ till fysiska möten. Det vi ser idag är att vi digitaliserar det fysiska mötet genom att människors telefoner blir fjärrkontroller eller skärmar för extramaterial.
Istället för att arrangera tio olika seminarier i lika många lokaler kan man idag hålla alla i samma lokal, från tio olika scener och där ljudet skickas till människors telefoner och hörlurar istället för via högtalare.

Ett exempel på hur det digitala integreras i det fysiska är Mirror, ett amerikanskt bolag som erbjuder en uppkopplad spegel som gör människors vardagsrum till hälsostudios. Via spegeln kan du se och delta i workout-klasser eller träna privat med en PT som då kan se, höra och coacha dig genom inbyggda kameror och högtalare och skärmen i spegeln.

Det här var de fyra mest övergripande eventtrenderna vi förutser för 2019. Du hittar ett tjugotal ytterligare spaningar i rapporten som du kan hämta kostnadsfritt på herromar.se/trends2019.

Jörgen Dyssvold är mötesdesigner vid mötesbyrån Herr Omar och har mer än 20 års erfarenhet av att planera och producera allt ifrån TEDx konferenser till världsrekord och presidentbesök. Han är också skapare av Meetfulness – läran om hur man skapar möten, som uppnår målen och har kul på vägen. Du kan komma i kontakt med Jörgen via herromar.se

Nyhetsarkiv

Senaste nyheter