Kickoff

Vi möts i Uppsala

Uppsala vill inte vara kända för minskade kostnader men gärna ihågkomna för en ökad resurseffektivitet och måluppfyllnad. Här är staden som kostnadsfritt erbjuder dig sin tid, en investering för än bättre planerade och genomförda möten och evenemang.

Uppsala är en snabbväxande mötesstad med hotell- och konferensanläggningar byggda i spännande arkitektur där gammalt och nytt möts i en skön kombination. Uppsala är överlag en ekonomiskt välmående kommun med hög tillväxt, låg arbetslöshet och god hälsa i befolkningen. Staden med dess placering mitt i Sverige har fördelaktiga tågförbindelser till övriga landet. Hit tar man sig snabbt med direkttåg från Stockholm på 30 minuter eller från Arlanda på bara 17 minuter, Uppsala är nära och tillgängligt.

Efterfrågan hos mellanstora städer, som Uppsala, har ökat. De sägs kunna erbjuda en konkurrenskraftig prisbild på logi, lokaler och måltider och de små avstånden gör att det är lätt att hålla ihop grupper och minska både transporttid och transportkostnader. Detta är något som särskiljer städer som Uppsala i jämförelse med huvudstäder och större destinationer. Men är priset verkligen den enda avgörande faktorn?

För visst är det något annat som händer i Uppsala?
Varför väljer så många Uppsala för sina möten och evenemang? Har staden andra värden som attraherar och fascinerar, och som gör att deras mötes- och evenemangsindustri är så stark? Antalet möten och evenemang i Uppsala har konsekvent ökat under den senaste femårsperioden och hotellbeläggningen följer samma trend. I fjol ökade gästnätter på hotell med 6 %.

Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Uppsala Convention Bureau. Foto: Stewen Quigley Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Uppsala Convention Bureau. Foto: Stewen Quigley

Kanske har man här fått jobba lite hårdare, tänka nytt och tänka eget - tillsammans, så tänker Uppsala själva om sin tillväxt, när vi frågar dem. Vi har träffat partnerskapet Uppsala Convention Bureau. Ett entusiastiskt gäng och starkt nätverk, bestående av representanter från besöksnäringen i form av leverantörer av logi, mötes- och middagslokaler, handel, restauranger, transporter och aktiviteter. Deras gemensamma målbild är att ”Det ska vara lätt att arrangera möten och evenemang i Uppsala”.
– Efter väldigt många samtal med externa och lokala arrangörer av möten och evenemang har vi utvecklat ett stödsystem och upparbetade kontakter som hjälper dem i deras arbete. Vi har nära till varandra och en närhet till väldigt mycket ny kunskap. Den kraften har vi nyttjat för att utveckla vår mötes- och evenemangsprodukt för våra kunder. Vi lägger mycket tid på att engagera människor och jobba tillsammans, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang på Uppsala Convention Bureau.

Med nya tankar och mer tid för kunderna har man gjort sitt för
att sticka ut och addera ytterligare argument som särskiljer Uppsala när man ställs mot andra städer nationellt såväl som internationellt. De säger sig bära ett ansvar för
att tänka nytt och innovativt, och det är inte samma lösning för alla kunder utan något som växer fram i dialog med kunden.
– Vi vill hjälpa dem som funderar på Uppsala som plats för sina möten och evenemang, att använda forumet som hävstång för att utveckla sina organisationer och leverera mot långsiktiga mål och visioner. När utveckling kräver tid och vi lever i en vardag där tid verkar vara en bristvara, tar vi oss tid. Vi tar oss tiden att lyssna ordentligt på kunderna, ställa frågor och ta rätt kontakter åt dem, fortsätter Anna.

Foto: Niklas Lundengård
Foto: Niklas Lundengård

Partnerskapet Uppsala Convention Bureau har gått in som en samarbetspart till föreningar och mötesbokare istället för att enbart stå redo med orderblock. Tillsammans belyser man varandras drivkrafter och identifierar målbilder från start. Man beskriver det som att man skapar tid och resurser för kunderna. Genom bra och starka lokala kontaktnät, kunskap om framtida arrangemang och tillgänglighet på de anläggningar som är bäst anpassade för respektive kund har man skapat en enkel arbetsprocess för att genomföra ett möte eller evenemang i Uppsala.
Men att prisnivån enskilt skulle vara anledningen till Uppsalas framgångar, det håller man alltså inte med om. Det räcker inte som konkurrensfördel. Det är många städer som konkurrerar om uppmärksamheten hos företag, förbund och föreningar, som potentiella mötes- och eventkunder.

"Storleken på staden, och vårt partnerskap och samarbete, gör att vi har god kännedom om varandra och vad som händer i vår stad, både nästa vecka och flera år framöver. På så sätt kan vi ta rätt betalt vid rätt period, och vi kan bemöta kunderna med förslag på alternativa perioder, med resultatet att alla parter står som vinnare, inte minst kunderna. Så att prisnivån på så sätt är attraktiv för fler kan ju stämma"

Ann-Sophie Myrefelt,
General Manager på Radisson Blu Hotel Uppsala

Foto: Alex Giacomini Foto: Alex Giacomini

Oftast lyfter städer och regioner fram sina möteslokaler, antalet hotellbäddar och närheten till tågstationen och sevärdheter. Men räcker det verkligen? resonerade Uppsala. Städer, mötesrum, möbleringar och ”fika-lunch-fika”- upplägg på konferenser och möten skiljer sig inte nämnvärt, oavsett vart man vänder sig. Allt blir alltmer lika, säger de.
–Vi kan göra så mycket mer än att endast säkra kapacitet och lösa
det logistiska på destinationen.
Att ta in offerter från våra mötesanläggningar, arenor och logialternativ det gör vi snabbt och enkelt.
Men vi ställer också frågor som kunden kanske själv ännu inte hunnit tänka till om eller fått svar på. Genom att hantera frågeställningarna redan initialt så underlättar vi det i tid för kunden och anläggningarna. Målet har varit att erbjuda en effektiv väg till att komma ner i antalet mailväxlingar och telefonsamtal, något vi tror
att våra kunder uppskattar mycket – i en stressig vardag, säger Lisa Wästberg, Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala.

Allt ska gå snabbare både i arbetslivet och privat. Tillsammans med tidigare kunder och leverantörer har man jobbat aktivt med mål och utmaningar samt funderat över hur man kan hjälpa nya kunder att få ut det mesta ur sina arrangemang och ge dem en något lugnare vardag. Med både digitala hjälpmedel och i direktkontakt med leverantörer på destinationen så levereras underlag och förslag som förenklar för kunden i hela besluts- och genomförandeprocessen.
– Vi har hittat ett samarbete som verkligen fungerar. Vi är tillgängliga för varandra och för kunden och vi tar initiativ och finner lösningar. Vi har varit lyhörda och jobbat för att underlätta kundens jobb. Vi har jobbat för att inspirera till att nya tankesätt och metoder prövas.
Allt för att kunden ska våga ta omtag och nya kliv vid varje
möte, säger Gabriella Gullberg, kongresschef på Uppsala Konsert & Kongress.

Genom statistik, beteendemönster och exempel som för andra kunder givit bäst resultat hjälper man kunderna att komma fram till fler, snabbare och tryggare beslut. Man menar att till skillnad från kunden så är man inkopplade på nya mötes- och evenemangprojekt varje dag och har systemen för att kunna dra erfarenheter från många scenarion. En värdefull kunskap man gärna bidrar med.
– Vi pekar på var kunden behöver rikta sin uppmärksamhet och ger rekommendationer om en prioriteringsordning. Vi har förstått att det förhållningssättet är lite unikt, från ett helt stadsperspektiv och att det ger möjlighet för kunder att se på sina möten eller evenemang med lugn och positiv inställning, avslutar Anna Lindström.

De söker win-win mellan staden, forumet och deltagarna. Kanske har det varit Uppsalas trumfkort i en värld av likheter och där allt är möjligt att googla och kopieras. Här fokuserar man på behoven, drivs av förbättring och har ett stort engagemang - för kunden och för Uppsala.

Uppsala vill inte vara kända för prisbilden och minskade kostnader, men ihågkomna för möten och evenemang som var väl investerad tid. Det är inte snabbgooglat, det
är inte lättkopierat, det här är Uppsala.

Publika evenemang du inte får missa i uppsala 2019

Bandy SM 20192019-03-222019-03-23Studenternas IP
Uppsala Vin och Deli 20192019-03-222019-03-23Uppsala Konsert & Kongress
Nordic Fight Night 20192019-03-302019-03-30Fyrishov
Dansbandsgatan 20192019-04-052019-04-06Svandammshallarna
Lag-SM-final i badminton 20192019-04-132019-04-13IFU Arena
Uppsala Magic & Comedy 20192019-04-242019-05-04Uppsala Konsert & Kongress
USM i handboll 20192019-05-032019-05-05IFU Arena
Uppsala Cycling Race Week 20192019-05-082019-05-12Centrala Uppsala
Uppsala Bike Weekend 20192019-05-172019-05-19Centrala Uppsala
Titanic - the exhibition2019-05-172019-08-25Fyrishov
Birdie datorfestival 20192019-05-302019-06-02IFU Arena
Konsert: ZZ Top2019-06-062019-06-06Botaniska Trädgården
Svenska Cupen Thriathlon 20192019-06-092019-06-09Centrala Uppsala
Konsert: Gyllene Tider 20192019-07-152019-07-15Botaniska Trädgården
Uppsala Reggaefestival 20192019-07-262019-07-27Fyrishov
KulturNatten 20192019-09-142019-09-14Centrala Uppsala
Uppsala Internationella Gitarrfestival 20192019-10-102019-10-13Uppsala Konsert & Kongress
Uppsala Internationella Kortfilmfestival 20192019-10-212019-10-27Centrala Uppsala
Klossfestivalen 20192019-10-312019-11-03Fyrishov
Storvretacupen i innebandy 20192019-12-272019-12-29Arenor runt om i Uppsala

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter

Aktiviteter att krydda din uppsalakonferens med

• Takvandring på Uppsala slott www.roofwalk.se
• Matlagning www.ouichef.se
• Bryggeribesök www.uppsalabrygghus.se
• Curling www.curlingkompaniet.se
• Aktivt uteliv (Kajak, SUP, Mountainbike, långfärdsskridskor) www.aktivtuteliv.nu
• Friidrottsträning www.ifuarena.se
• Paintball www.pball.se
• Escape room www.uppsala.quezzle.se
• Fotbollsgolf www.uppsalafotbollsgolf.sells

tjänster uppsala kostnadsfritt erbjuder

• Tydliggör genomtänkta mål och syften tillsammans med kunden
• Hjälp att hitta bästa möjliga period för att undvika krockar med liknande arrangemang
• Säkerställa ledig kapacitet för genomförande och förmedlar prisuppgifter och offerter från hotell, lokaler och arenor
• Ordnar med studiebesök och visningar av möjliga lokaler och arenor
• Aktivitetsförslag och underhållning i pauser och mellan möte och middag
• Förmedlar kontakter för hjälp med mötesadministration och genomförande
• Möjlighet till att söka offentliga stöd samt kontakter med potentiella sponsorer
• Skapar goda kontakter inom offentlig verksamhet och det lokala näringslivet
• Stöd och checklistor för att arrangera ekologiskt och socialt hållbara arrangemang
• Bild-, text- och marknadsföringsmaterial för inbjudningar och programinformation
• Kartor och planeringsverktyg
• Turistinformatörer på plats under ert genomförande