Kickoff

Historisk hotellutveckling för Accor

2018 var ett rekordår för Accor när det gäller hotellutveckling, inte minst tack vare förvärven av 14 nya varumärken som breddat koncernens portfölj inom främst livsstilssegmentet. Under året öppnade hotelloperatören nya 100 000 rum, genom både organisk tillväxt och förvärv. 

Rekordportfölj på nästan 4 800 hotell och 704 000 rum i över 100 länder.
Mäktig pipeline bestående av 1 118 hotell med totalt 198 000 rum.
Organisk tillväxt med 300 nya hotell och 44 000 rum.
Förvärv av 287 hotell med totalt 56 000 rum.

Livsstilssegmentet är en av de sektorer som ökar snabbast inom resebranschen. För Accor innebär detta stora tillväxtmöjligheter och hotelloperatören har därför satsat tungt på olika livsstilskoncept runt om i världen. Accor erbjuder idag elva varumärken inom livsstilssegmenet – från ekonomi till lyx: Delano, SLS, SO/, Mondrian, 25Hours, Hyde, Mama Shelter och JO&JOE. Nu lanserar man även TRIBE och The House of Originals.

– Dagens resenärer har anpassat sig till ett hotellutbud som karakteriseras av unika varumärken med starka personligheter. Varje hotell ska ha sin känsla och samtidigt erbjuda allt det viktigaste för att gästerna ska kunna arbeta, umgås och uppleva nya saker. Hotellkonst, design, lokalproducerade smaker och den senaste tekniken är bara några av de krav som våra gäster har. Därför tror vi på ett brett utbud av hotellvarumärken som passar flera olika behov, säger Jan Birkelund, ansvarig för försäljning och distribution på Accor i Norden.

Stärker sin ledande position inom livsstilssegmentet – lanserar varumärket TRIBE
Aldrig i Accors historia har hotelloperatören öppnat så många hotell som under 2018. En stor del av tillväxten gjordes inom livsstilssegmentet – en marknad under stor tillväxt globalt. Nu bygger Accor vidare på framgångarna breddar sin varumärkesportfölj ytterligare genom att lansera kedjan TRIBE. Därmed stärker hotelloperatören sin redan ledande position inom resa och livsstil och fortsätter att etablera sig inom midscalesegmentet.

TRIBE är utformat runt ett originellt, spännande och modernt koncept som fokuserar på stil snarare än pris och vänder sig till vana resenärer. Varumärket består än så länge av TRIBE Perth i Australien, men ytterligare 10 lanseringar planeras under 2022 i Europa, Asien och Stillahavsområdet – med fler än 1 700 rum totalt. Dessutom är ytterligare 50 TRIBE-hotell för närvarande under förhandling.

Nytt lyxvarumärke – The House of Originals
I samband med Berlin Hospitality Conference tillkännagav Accor även att man i samarbete med sbe Entertainment Group (som ägs till 50 procent av Accor) lanserar lyxvarumärket The House of Originals – en samling hotell med unikt utformade koncept i linje med den stad där de finns.

Hotellkedjan planerar en snabb men genomtänkt tillväxt och har redan i sin pipeline 5 nya inhemska och internationella adresser, såsom Sanderson och St. Martins Lane i London, 10 Karakoy i Istanbul och Shore Club i Miami Beach.

Sedan tidigare har Accor haft stora framgångar inom livsstilssegmentet med varumärket JO&JOE samt partnerskap med 25hours Hotels, Mama Shelter och sbe Entertainment Group (Delano, SLS, The House of Originals, Mondrian och Hyde).

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter