Kickoff

"Energin ska stanna i konferensrummet
och kreativitet och fokus ska flöda”

Maten är hennes hjärta, centrum och helande kraft. Ulrika Davidsson - är en av landets mest välkända och erkända profiler när det kommer till mat, hälsa och livsstil.

Text: Tina Gardsten Foto: Maria Östlin

Ulrika Davidsson - kokboksförfattare, receptkreatör och kostrådgivare.
Genom åren hon har hjälpt tusentals människor till en mer hälsosam livsstil genom kurser, resor och ett trettiotal böcker. Hon säger själv att det hon gör har ett syfte – att förbättra människors liv och hälsostatus. Att hjälpa till, inspirera att gå ner i vikt eller att helt enkelt, bara må så mycket bättre.

Kokböckerna som hunnit bli cirka trettio till antalet består inte endast av recept, utan också en stor dos inspiration och mycket delar Ulrika med sig ifrån sin egen vardag.
Hon menar att det inte bara handlar om att förändra sin kosthållning utan också hela synen på mat, hälsa och livet man lever. För att nå dit, till förändringen krävs inte bara motivation och inspiration utan även en hel del kunskap.

Att hälsa och kosthållning är ett hett ämne vet vi, vilket också börjat sprida sig till konferens, mötes- och event industrin. Över tid har företag blivit mer och mer medvetna om de negativa hälsoeffekterna som konferens och möten bidrar till. Konferensdeltagare som begränsas till ohälsosamma mellanmål och att största delen av dagen bli tvingad att sitta ned kan bidra till en negativ känsla i samband med konferens och möten.
En arrangörs mardröm - när syftet istället är att odla positivitet, kreativitet och driv.

Märker du av ett större hälsotänk när det gäller just möten, event och konferens?
– Ja absolut, för 15 år sedan fanns det i princip bara kaffe och bullar i fikapauserna. Och att servera ekologiskt, närproducerat var inte heller speciellt vanligt. Allt handlar ju om att få upp energin under en arbetsdag, och ha kunskapen att göra dessa val.

Vad fattas?
– Möten och konferenser är ofta spridda över en eller flera heldagar. Ljust bröd, apelsinjuice, kaffe är inga problem men går bort om man vill upprätthålla energi och fokus. Jag ville se mer proteinrik mat som håller blodsockret på en låg och jämn nivå hela tiden och mer av råa grönsaker, stavar, gröna smoothies.
Maten ska inte bara vara god och mättande den ska hålla uppe din energi. Det är så mycket man kan byta ut fortsätter Ulrika, som till exempel;
– Bröd, glutenfria alternativ, fröknäckevarianter, för de stora fällorna är sötad yoghurt, ljust bröd och överlag de snabba kolhydraterna. Istället för fikabröd eller rostade.

Vad är då att föredra för att hålla uppe kreativiteten och energin under viktiga mötesdagar eller konferenser?
- Ofta är det uppdukat med bullar, kakor och frallor vid möten och dagskonferenser och det är heller inte ovanligt att det står en skål med smågodis och choklad. Vid första anblicken kan detta kännas lustfyllt och bra men hur mår deltagarna någon timme efter?
Alla dessa alternativ är fulla med socker och snabba kolhydrater som gör att blodsockret skjuter i höjden och vi vet väl hur det känns när blodsockret sen sjunker och energin tvärt tar slut.

Det är inte så svårt att hitta bättre alternativ som GER energi istället för att TA energi genom att göra just bättre fika och mellanmålsval. Genom att servera en mättande smoothie med grönsaker och frukt eller små hälsoshots som ger massor av energi kan ditt möte eller konferens bli och kännas helt annorlunda. I dag finns det färdiga alternativ i livsmedelsbutikerna och även ett stort utbud av paketerade bars och raw foodbollar som både smakar bra, mättar och ger en helt annan känsla i kroppen. Tanken är ju att energin ska stanna i konferensrummet och kreativiteten och fokusen ska flöda.

Vid konferenser och affärsresor innebär det många gånger att äta ute vilket också kan vara svårt att förena för att bibehålla energin, blodsockret och inte alltför fet mat.

Här visar Ulrika på en del lösningar och tips när man ute.
– Om du ska äta ute så rekommenderar jag dig att beställa antingen en soppa (utan grädde) eller någon vit fisk med grönsaker. Annars kan du kanske ta ett lunchställe som har en salladsbuffé – då kan du plocka lite råkost och bladgrönsaker och rikligt med protein och en dressing.
Om du ska köpa en lunch eller snabb middag på ICA så är mitt tips att antingen plocka ihop en sallad eller köpa en färdig Gazpacho (kall tomatsoppa).
Själv så köpte jag råa grönsaker som finns i små plastförpackningar och dippade i lite färskost. On the go: När man är på språng och kanske har svårt att planera in sina dagar eller när det inte blir som man tänkt sig så är dessa alternativ bra att ha. Jag brukar ta med mig lite av varje och äta en liten plockbuffé av det jag har med mig.

I mataffären/salladsbaren
– Många matbutiker har idag salladsbar så du kan plocka ihop din egen sallad. Välj proteiner som kyckling, räkor, skinka, tonfisk eller kött. Hoppa över protein som ligger i marinad. Välj gröna grönsaker, oliver, fetaost, ägg.

Tonfisk på burk eller färdiggrillad kyckling – köp en burk tonfisk eller färdiggrillad kyckling, blanda med majonnäs och smaksättning, till exempel curry, och ät tillsammans med grönsallad eller bladspenat – ljuvligt gott och enkelt om du glömt din lunch hemma.

Andra snabba alternativ – färdigkokta ägg, selleri, gurkstavar och nötter

Bensinmack/7-eleven/Pressbyrån
Välj en matig korv utan bröd. Alla tillbehör är okej. Det brukar även finnas färdigkokta ägg med kaviar. Minimorötter eller äppelskivor i påse, rawfoodbollar och nötter är också bra alternativ!

Hamburgerställen
Max har en väldigt god low carb burgare som serveras i ett salladsblad med grönsaker och dressing. Välj mineralvatten och bönsallad, grönsallad, morötter eller äpple till.
Mc Donalds och Burger King har matiga sallader som är bra alternativ. Hoppa över brödet.

Pizzerian
Här finns det faktiskt en hel del bra alternativ. Välj en god kebabsallad med grönsaker och vitlökssås, det brukar även finnas sallader på pizzerian. Välj det du tycker
är gott, finns ofta båda räksallad, tonfisksallad och cesarsallad med en god dressing till. Hoppa över brödet och drickmineralvatten till.

Krogen
Ett bra sätt att förbereda sig inför ett restaurangbesök är att titta igenom menyn innan man går dit. Då vet du vad du har att välja på.
Sallader av olika alternativ brukar det oftast finnas på menyn. Be om att få plocka bort potatis, ris, pasta eller nudlar från salladen om det ingår och plocka bort brödet som brukar komma med salladen. Att be om kött, fisk eller fågel brukar gå att beställa med gröna tillbehör med en god sås till. Dessert i alla ära, men det ska vi undvika när vi vill gå ner i vikt. Ett bra alternativ kan vara lite ost efter maten.

Subway
Be om att få alla ingredienser i den ”Sub” du gillar i en salladsskål istället. Hoppa över brödet.

Tacobar
Välj en tacosallad med alla tillbehör förutom bröd och nachochipsen.

Fika
Här kan jag tipsa om Naked Juice Bar eller Joe & The Juice som har flera bra alternativ på menyn och mättande smoothies.
De har också relativt bra wraps om det krisar samt är du sugen på en fika har de fantastiskt goda rawfoodbollar med choklad, nötter och torkad frukt. Ska du
fika på ett café så ta gärna med dig en proteinbar eller lite nötter. Du kan även höra om caféet har något sockerfritt eller raw alternativ. Undvik latte och cappuccino, välj svart kaffe. Det finns många goda smaksatta teer som kan förgylla din fikastund. Någon gång ibland är det okej med en lightläsk, men gör det inte till en vana.
Är du hemma kan du göra ditt eget iskaffe med osötad mandelmjölk, kaffe och is som du mixar tillsammans med lite kokossocker. Ljuvligt gott en varm dag.

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter

Ulrika Davidsson

Detta brukar jag lägga in i väskan och ta med mig när jag ska iväg:

  • En avokado
  • En påse med naturella nötter/frön
  • Ett äpple och en morot delad i stavar
  • Ett kokt ägg
  • Oliver på burk
  • Smoothie i en termos
  • Omelettwrap
  • Färska jordgubbar eller bär
  • Rawfoodbollar
  • Havregrynsgröt, yoghurt, keso eller chiafrön i en ”to go-burk”
  • Osötat jordnötssmör eller mandelsmör