Kickoff

Nu kan vi satsa på vår kompetensutveckling

Mötesbranschen är den bransch jag kan bäst, där har jag arbetat länge och känner en uppriktig glöd för allt som har med möten, konferenser och hotell att göra. 
Min personliga favoritföreläsare inom försäljning, Hasse Olsson pratade häromdagen om att det är nu vi måste vässa upp oss för att klara det som väntar oss och jag kan bara hålla med. Vi har haft flera bra år i följd och mycket pengar har lagts på att fräscha upp mötesanläggningar och att bygga nytt både runt om i Skåne och i resterande delar av landet. 

Har vi däremot satsat lika mycket på kompetensutveckling?
Nej – inte i samma utsträckning skulle jag påstå. 
Vad beror då detta på? Min teori är att eftersom affärerna har trillat in ändå så har vi inte känt behovet av att kompetensutveckla och dessutom har vi ju haft så mycket att göra så vi har inte haft tid heller. Även om vi inte ser någon avmattning på efterfrågan på konferenser och möten ännu så kan vi inte räkna med samma strålande uppgångar som tidigare år. Sannolikheten att det blir lite tuffare tider lite längre fram är ju, enligt många experter, rätt stor och då är det ju nu vi ska vässa kompetensen. Pengarna borde finnas nu och prioriterar vi rätt, finns tiden. Det är dags att satsa på medarbetarna, de är det viktigaste vi har och de avgör om vi kommer att lyckas gå framåt eller om vi kommer stagnera. Det är de anläggningar som är riktigt bra på mycket som klarar sig bäst, är det inte så?!
Jag och min kollega träffar kontinuerligt ledare och medarbetare inom mötesbranschen, vilket ger oss en bra överblick över de verksamheter som arbetar med konferens och möten i Skåne. 
Här ser vi stora behov av kompetensutveckling inom allt från revenue management och försäljning till mötesrådgivning och ledarskap. Det finns stora vinster att göra bara genom att leda alla konferensbokare rätt så att de får bättre möten och därmed se potentialen att lägga tid och pengar på möten även när tiderna blir sämre.

Att dessutom sätta rätt pris vid rätt tillfälle och till rätt kund skapar också de rätta förutsättningarna för en lönsam verksamhet.

Vi på ”Skånska Möten” verkar för en mer hållbar mötesbransch och en viktig pusselbit är just medarbetarna. Därför är employer branding viktigt för att attrahera rätt personal och få de att bli engagerade och lojala medarbetare som hjälper företaget framåt. En attraktiv arbetsgivare är en stark arbetsgivare anser jag.
Dessa kunskapsglapp har gjort att vi nu har inlett samarbeten för att ge våra medlemsanläggningar möjlighet att öka kunskapen inom just mötesrådgivning, försäljning och employer branding.

Vi ser fram emot 2020 som ett riktigt spännande mötes- och utvecklingsår.





Elin Mortiz har lång erfarenhet av hotell- och mötesbranschen och äger bokningsförmedlingen och nätverket Skånska Möten