Kickoff

Vem anställer branschen, till att göra vad, och hur ser vi på vår roll?

Efter att vårt företag har fått möjligheten att utbilda personal på många mötesanläggningar och destinationer under några år är jag övertygad om att det är viktiga frågor vi borde ställa inom vår bransch. Det är fortfarande så att det är få kunder som ringer till en mötesanläggning för att få råd om hur de kan få ett bättre möte. Trots att produkten en mötesanläggning säljer är möten.

Jag brukar jämföra med hur Systembolaget gick från att vara ordermottagare till de kanske bästa rådgivarna vi har i landet. När vi utbildar och pratar om rådgivning kommer även företag som apoteken, Rituals, Kicks, Kjell & Co, Ikea, och andra upp som goda exempel. 

När en mötesanläggning söker en ”bokningsagent”, som ofta arbetar som en ordermottagare, efterfrågas oftast följande profil: 

  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska
  • Goda datakunskaper, gärna i hotellbokningssystem
  • Sälj-, service- och hotellerfarenhet
  • Meriterande är erfarenhet från fler system och språk


Personliga egenskaper:

  • Positiv och engagerad samt gillar att knyta kontakter
  • Flexibel och lösningsorienterad
  • Du kan hantera högt tempo och prioritera rätt saker
  • Hög kommunikativ förmåga
  • Analytisk förmåga
  • Hög serviceförmåga


Om branschen ska skapa större tillväxt skulle istället befattningen vara mötesrådgivare/mötesexpert, och då blir profilen på den eftersökte annorlunda:

  • Dokumenterad utbildning inom mötesrådgivning/möteskompetens
  • Gedigen erfarenhet av mötesledning och att ha deltagit på andras möten 


Personliga egenskaper:

  • Förmåga att skapa, utveckla och behålla goda relationer
  • Nyfiken och genuint intresserad av kundens behov
  • Kund & resultatfokuserad
  • Lösningsorienterad
  • Passionerad och intresserad av möten
  • Ansvarstagande med förmåga att planera och prioritera sin egen tid


Jämför vad vi borde söka efter istället för det vi söker. Vem tror du skulle öka tillväxten mest?

De första YH-utbildningarna inom mötesbranschen utbildar nu inom mötesrådgivning, allt fler större organisationer ex Svenska Möten utbildar sina anläggningar, allt fler destinationer bl.a. Visit Luleå och Destination Jönköping har utbildat sina medarbetare till mötesrådgivare.

Så bästa bransch, följ de som nu visar vägen. Se till att anställa mötesrådgivare och inte ordermottagare. Anställ människor som är genuint intresserade och passionerade för möten och att hjälpa era kunder få det bästa ut av deras möte. Det kommer skapa mervärde för kunden och tillväxt för oss.