Stockholms-mässan-banner

Sveriges största tidning om konferenser och möten

Bra event blir inte billigare i digitalt format

Hemarbete med videomöten har numera blivit vardag för de flesta. Att köra via standardplattformar som Zoom eller Teams, med hjälp av datorns inbyggda kamera och mikrofon, fungerar men inte så mycket mer. Ska det bli kvalitet bör man som arrangör skaffa sig rätt kunskap och utrustning själv, eller ta hjälp av andra som kan hantverket och har tekniken.

Häromveckan gjorde jag en intervju för en tidning. Temat var digitala event och möten, med särskilt fokus på vad man ska göra för att de ska bli lyckade. Jag delade med mig av en rad tips (du hittar flera av dem längre fram i artikeln) innan jag fick frågan om vad jag såg för större utmaningar med alla digitala möten som har blivit en del av de flestas vardag.

Svaret blev att min största oro just nu är att det börjar rota sig en idé. Den handlar om att digitala event eller möten skulle vara både enklare och billigare att producera, vilket är helt fel. Visst kan man köpa en zoomlicens och via datorns inbyggda webbkamera och mikrofon göra sig både synlig och hörbar.

Men, det duger inte. De flesta arbetar för organisationer som vill uppfattas vara professionella. Flera tar också betalt för de event man arrangerar, eller för sin medverkan om man exempelvis är föreläsare. Det förväntas då vara bättre kvalitet, hur det ser ut, låter och upplevs. En produkt du inte kan få ut av datorns inbyggda resurser.

Förväntningarna är betydligt högre idag än under våren

Under vårens inofficiella lockdown kunde vi komma undan med att likt Kajsa Varg ta det vi hade till hands. Nu duger inte det längre. Många har gått före och visat att det går att producera digitala event och möten med riktigt bra kvalitet. Det ställer i sin tur högre förväntningar och krav på oss alla.

För några tusenlappar kan du shoppa hem en bra mikrofon, kamera med högre upplösning, stativ och belysning.

Teknik och resurser är en tråkig men nödvändig kostnad

Men så var det ju det där med pengarna. Att lägga budget på att hyra lokaler, köpa gott fika och luncher tycker många vara både kul och begripligt. Besöket på mötesplatsen för matmenyn lockar alltid fler intresserade än när man ska göra projektplan och budget för eventet.

Men att lägga motsvarande summor eller mer på teknik och produktionspersonal tycker många är tråkiga utgifter. Ofta förstår man inte heller varför det kostar. Exempelvis kan det kosta mer att hyra en kamera en dag än att köpa den dyraste webbkameran på Elgiganten.

Ska digitala event lyckas krävs det lika mycket eller mer pengar till teknik och extern hjälp. Pengar som tidigare spenderats på lokaler, mat och dryck.

Att producera kvalitet kräver mer än en enmanscirkus

I zoommöten kan ju också samma person (egentligen inte, men man tror det) agera ljud- och bildtekniker, moderator, föreläsare, mötesledare, teknisk support och lite till. Hur kommer det sig då att man behöver ha fem eller fler personer att göra samma jobb i en studio?

Svaret är att det handlar om kvalitet.

Titta på eftertexterna till vilket tv-program som helst. För en produktion av Gokväll i SVT i fyrtiofem minuter krävs fjorton personer i olika roller. En timmes stand-up på Netflix produceras med dryga femtio personer bakom kulisserna. Då förstår du säkert att det krävs fler än en person för att producera en timme digitalt event.

Dåliga digitala möten skapar ohälsa

Att producera halvkassa digitala event och möten skadar inte bara ditt varumärke. De är också slöseri med tid och pengar, eftersom resultatet ofta blir få deltagare och flera som lämnar under tiden eventet pågår. Om mötena eller eventen inte är obligatoriska vill säga. Då bidrar de istället till stress och ohälsa hos de som dagligen får lägga timmar på att genomlida dem.

Jörgen Dyssvold är vår krönikör som är allergisk mot tråkiga möten och dåliga event. Han driver idag mötesbyrån Herr Omar och mikroeventarrangören Bentigo och har 25 års erfarenhet av att arbeta professionellt med möten och event. Jörgen föreläser och skriver i Kick Off om mötestrender och mötespsykologi och föreläser på Action fairs kvalitativa mötesevent.

Vill du boka Jörgen som föreläsare eller moderator till kommande företagsevent. Vi hjälper dig här!