Den som inte får feedback förlorar

I många organisationer pratar man om att bygga en feedbackkultur. Det handlar om utvecklingssamtal, kundnöjdhet, NPS och andra utvärderingsverktyg. Allt i syfte att förbättra, utveckla och växa.
Men samtidigt är det många som tycker att det är jobbigt att få feedback. Vissa har säkert fått orättvis kritik. Andra är rädda för att höra något som skadar självbilden eller egot. Och ofta är det ännu svårare att ge feedback – risken att den tas fel är stor.
Feedback signalerar att vi tror på en person, att vi har förväntningar. Att vi ser en möjlighet till utveckling. I grunden är feedback ett uttryck för omtanke.
Jag får feedback varje vecka. Efter varje föreläsning, utbildning eller workshop kommer det betyg, kommentarer och återkoppling. I början var det tufft. En fyra istället för en femma kunde kännas som ett nederlag. Det kändes som att min framgång stod och föll med varje utvärdering.
Jag har som ambition att alltid säga tack för feedback – oavsett om jag fullt ut håller med eller inte. När jag var yngre lyckades jag långt ifrån alltid. Med tiden har en sak blivit tydlig: om jag inte visar tacksamhet för feedback, så kommer den troligen att sluta komma. Och utan feedback försvinner min möjlighet att bli bättre.
Nu har jag nästan slagit över åt andra hållet och blir lite frustrerad när jag ber om feedback men inte får någon.
Samtidigt är det många som drar sig för att ge feedback. Har du någon gång sagt vad du tyckte – och fått en sur blick, tystnad eller i värsta fall aggressiva kommentarer tillbaka? Då är det inte lika lockande att säga något nästa gång. Man nöjer sig med ett ”bra” eller struntar helt i feedback.
Samtidigt vet vi att människor väljer utifrån hur de upplever saker. Du väljer inte en leverantör igen om de inte kan ta emot din feedback. Du befordrar inte medarbetaren som inte klarar av att ta återkoppling. Och dina betyg lär inte bli bättre om du inte tar till dig vad läraren säger.
Kortsiktigt kan det kännas bekvämt. Du slipper höra att något inte är bra, du slipper ta tag i något och kan fortsätta som vanligt. Men långsiktigt är det en förlust – framför allt för den som väljer att inte ta emot feedback.
Jag tror mitt behov av feedback har ökat sedan jag blev företagare. Jag ser det tydligt när vi tappar en affär och får tydlig feedback. Då får jag direkt något konkret att förbättra – något som kan göra att jag lyckas ännu bättre framåt. Att få negativ feedback kan fortfarande vara jobbigt, men genom att se kopplingen till framtida framgång ger det energi.
Det blir lättare när man förstår sin egen vinning i att få feedback. När man ser kopplingen till det man vill uppnå i livet.
Ett första steg till att få mer feedback är att be om den – och alltid säga tack.