Sveriges största tidning om konferenser och möten

EDO – Nytt varumärke för män  

Det finns idag en uppsjö av varumärken inom kvinnlig skönhet. För män är det desto färre. Artisten Danny Saucedo lanserar tillsammans med kläddesignern Johan Lundell det nya svenska varumärket för män – EDO. Högkvalitativa och hållbart producerade hud-, smink- och hårprodukter som med precision ska hjälpa män i alla åldrar att smidigt fixa en fräsch vardagslook. Danny Saucedo berättar mer för oss om EDO. 
 
Vad är EDO? 

Det är ett hållbart skönhetsmärke för män. Vi har ett tjugotal produkter med allt från schampo till ögonbryns- och skäggfärgningspennor. Vi har varit noga med att leta hållbara, närproducerade ingredienser, och har till exempel valt bort jojoba- och avokadoolja för havre- tomat- cbd och rapsolja. De har i våra sammansättningar ännu bättre egenskaper men behöver inte fraktas över halva jordklotet. Även våra ytterförpackningar är hållbart producerade i Sverige av träfiber blandade med en liten mängd bioplast, samt att vi i möjligaste mån använder återvunnen plast till våra flaskor.  

Hur växten idén till EDO fram? 

Jag var intresserad av att skapa ett hållbart klädmärke och kom i kontakt med Johan Lundell, som har lång erfarenhet i branschen. Men efter att vi hade träffats och diskuterat så väcktes andra idéer och vi kom ganska snart fram till att vi ville göra bra skönhetsprodukter för män. Produkter som vi själva skulle vilja använda och som vi saknade på marknaden, något som talade till oss estetiskt utan klassiskt manliga attribut av färger och symboler. Som perfektionister bägge två har vi låtit det ta lång tid- tre år faktiskt- och otaliga tester i vårt lab.  

Vad hoppas du/ni åstadkomma med EDO? 

Vårt mål att normalisera skönhetsvård för män. Som artist är man van vid att bli sminkad inför olika uppträdanden. Jag märkte att man med ganska små medel kan göra stor skillnad och att jag både såg och kände mig piggare och fräschare. Vi har tagit fram ett sortiment av produkter som är lätta att använda och som gör jobbet.  

Hur ser framtidsvisionen ut för EDO? 

Framför vill vi flytta barriärer och normalisera mäns användning av produkter som på ett enkelt sätt ger en känsla av att man kan vara sitt bästa jag varje dag. Vi hoppas kunna utöka sortimentet och expandera även utanför Sverige och Norden. I förlängningen hoppas vi även kunna påverka branschen så att den som helhet går mot en mer hållbar produktion.