Sveriges största tidning om konferenser och möten

Har du en Carl på din arbetsplats?

Efter 25 år i besöksnäringen så börjar jag känna mig luttrad när det kommer till service. Jag tycker själv att jag har fullkomligt rimliga krav på service och dessutom har jag förståelse för hur svårt det kan vara ibland. Man kan ha dåliga dagar, dåliga förutsättningar och mycket annat. 

De senaste åren har otroligt många duktiga servicemänniskor lämnat besöksnäringen och de nya som kommit in har ofta inte samma servicekänsla. Service är något som man har i sig, eller inte. Det är svårt att lära upp någon till att bli riktigt bra, tycker i varje fall jag. I mitt yrke får jag ofta höra om gäster som varit missnöjda med just servicen på hotellen, att det har varit oerfarenhet personal och att gästerna blivit dåligt bemötta. Även om någon medarbetare kan vara oerfaren, kan hen ändå ge bra service, om hen har det i sig, men som sagt, det är få som är så. Men med det sagt, så är mina förväntningar på service lite lägre sedan en tid tillbaka. 

Just därför blev jag så otroligt glatt överraskad när jag, min familj och våra vänner nyligen besökte ett nytt hotell. Hotellet, Åhus Seaside, som ligger på stranden i nordöstra Skåne öppnade sommaren 2022. Min erfarenhet säger att ting tar tid. Det tar tid att sätta ett koncept, det tar tid att hitta rätt medarbetare och att bygga lag. Första åren på nyöppnade hotell brukar betyda stor personalomsättning. Så är det bara och detta brukar spegla av sig på upplevelsen. 

Visserligen hade hotellet fått fina betyg av de konferensgrupper som jag bokat där, men jag ville uppleva det på egen hand. 

Vi kom dit och fick ett trevligt bemötande i receptionen och även i Spa. Men det var på kvällen som den verkligen servicestjärnan kom fram. En ung kille som verkligen kunde det där med service. Han gav det lilla extra hela tiden, han såg vad vi behövde innan vi själva visste det och höll barnen väldigt nöjda och glada. Han hörde att vi pratade om den goda läsken och berättade om att den var lokalproducerad. Han fanns där hela tiden och passade upp och underhöll oss. Snacka om naturbegåvning! 

Det gjorde mig riktigt varmt i hjärtat att se att det fortfarande finns de där otroliga servicestjärnorna. Jag var rädd att alla hade lämnat branschen, men tydligen finns det någon kvar här och där. Tänk om alla ställen kunde ha en Carl från Åhus Seaside.  

Text: Elin Moritz