Stockholms-mässan-banner

Sveriges största tidning om konferenser och möten

Så skapar du kvalitet på digitala möten och event

Vår mötespsykolog Jörgen Dyssvold delar med sig av 8 tips till dig som ska planera ett digitalt event eller möte. Sug åt dig och bli en mästare framför skärmen.

Arbeta om innehållet

Paketera om innehållet så det passar för digitalt deltagande. Skapa också mer variation av (typer av) aktiviteter. Arrangera kortare möten och event med kortare inslag och aktiviteter

Var tydlig med hur man deltar

Gör klart redan i inbjudan om det är ett möte där man förväntas att själv delta med bild och ljud, eller om det är ett event där man bara (kan eller ska) titta och lyssna på andra.

Låt deltagarna checka in

Lägg in en övning i starten där alla får berätta om eller göra något så att de också mentalt ansluter till mötet. Är det ett större event kan incheckningen ske i små grupper eller med hjälp av ett verktyg som exempelvis Mentimeter.

Se till att någon leder mötet

I digitala möten kan man inte prata flera samtidigt och det går inte att be om ordet muntligt, för att man helt enkelt inte hörs när man försöker. Det är därför ett måste att ha en som leder mötet och fördelar ordet till de som räcker upp handen virtuellt, eller som ber om ordet via chatten.

Sätt spelreglerna i starten

Inled med att sätta ramar och regler. Hur ber man om ordet eller ställer en fråga? Ska man ha kamera och mikrofon på eller av? Får man jobba med annat under tiden? Blir det gemensamma raster eller kan man själv ta paus när man behöver?

Lägg in återkommande interaktion

Skapa inslag som gör passiva åskådare till aktiva deltagare. Det kan vara omröstningar, frågor & Svar sessioner, quiz, samtal i mindre grupper (breakout’s) och annat.

Dela upp rollerna

Förutom att ha någon som leder eventet eller mötet bör du ha en mötesvärd som hanterar chatten och kan hjälpa deltagarna med alla saker som kan uppstå. Du bör också ha en teknikansvarig som säkerställer att tekniken fungerar på ett tillfredsställande sätt.

Ta in en producent

För att större eller viktigare möten och event ska bli lyckade behövs det någon som håller ihop hela produktionen, leder den och ser till att allt löper på enligt körschemat. Om inte du själv eller en kollega kan agera sändningsproducent är det en riktigt bra idé att hyra in en sådan.

Detta är några steg på vägen för att lyckas du med dina digitala möten och event. Kör hårt!

Jörgen Dyssvold

Jörgen Dyssvold är vår mötespsykolog och krönikör på Kick Off. Han driver idag mötesbyrån Herr Omar och mikroeventarrangören Bentigo.  

Vill du boka Jörgen som föreläsare eller moderator till kommande företagsevent. Vi hjälper dig här!

Tipsa redaktionen