Stockholms-mässan-banner

Sveriges största tidning om konferenser och möten

Krönika: Får branschen tillbaka personalen?

En av de verkligt stora utmaningarna just nu är att hitta personal till mötesindustrin nu när mötesvulkanen, som Svenska Möten kallar effekten av allt uppdämt behov de flesta har av att få träffas igen, kommer mullrande. Många har slutat och därmed också bytt bransch. Till ofta bättre betalda jobb. Att jobba med service, omvårdnad och mänsklighet rankas av någon anledning lågt i vårt land.  

Det är en av anledningarna att vi behöver utbilda allt fler inom vår bransch. Att göra omställningen och gå från duktiga ordermottagare, dvs att göra som kunden ber om, till att bli de bästa rådgivarna. Det innebär att hjälpa kunden få större effekt av sina möten och därmed bättre effekt av sin investering.  

Trots tuffa tider att hitta ny personal tror jag att det är av yttersta vikt att utbilda dem direkt så de inte hamnar i de gamla kulturerna där vi är ordermottagare. Jag skulle önska att hela branschen omfamnar de nya som inte tidigare jobbat inom mötesindustrin och låter dessa personer komma med sina erfarenheter och input till en väldigt traditionell bransch som har samma heldagskonferens paket som för 100 år sedan.  

Dessutom kan de nya vara en katalysator för snabba på omställningen till mötesrådgivare! 

Varför? För att vi är flockdjur och gör som de andra. Du kanske håller med mig när jag säger att bland det svåraste som finns är att ändra ett beteende hos sig själv? 

På en mötesanläggning kan personal ha jobbat i många år och då kan det vara svårt att bryta beteendet som duktiga ordermottagare med bra service till att gå till förstklassiga rådgivare med fokus på värdskap.  

Då är det enklare att komma från någon annan bransch. De har ingen gammal kultur och valda sanningar (som vi alla får när vi arbetat i många år på samma ställe). 

Vår erfarenhet är att de tar till sig behovsanalysen direkt och bara kör, medan om man arbetat på en bokning, på en mötesanläggning ex, i många år ofta tycker det känns jobbigt och ifrågasättande att ställa en massa frågor om kundens möte. 

Jag och min kollega fick ett spännande uppdrag av Smålands Turism, där vi fick åka ut och hjälpa både små och stora anläggningar med affärsutveckling. Vi kommer ut till ett litet familjeföretag där ingen av dem tidigare arbetat i mötesindustrin. För dem var det ingen konst alls att börja göra behovsanalysen direkt. De fick då energi av responsen från kund och för dem är det redan en ”självklarhet”.  

Så bästa mötesindustri, nu vänder vi på känslan att vi får in ”bara ny och oerfaren personal” till ”vilken chans vi har nu” att göra samma omställning som när Systembolaget gjorde sin resa från ordermottagare till Sveriges bästa rådgivare som dessutom har vunnit bästa serviceföretag under många år.  

Innan Systembolaget började sin resa så sökte de personal som kunde köra truck och plocka upp i hyllorna snabbt. Nu söker de personer som är genuint intresserad av mat och människor. Resten utbildar de i.  

Innan mötesindustrin ser den vanligaste utformade annonsen ut : 

Krav på erfarenhet, utbildning och kompetens 
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska 
• Goda datakunskaper gärna av hotellbokningssystem  

• Säljerfarenhet, serviceerfarenhet, hotellerfarenhet 
• Meriterande är erfarenhet av fler system och språk  

Tänk om den kunde se ut så här istället: 

Personliga egenskaper 

  • Förmågan att skapa utveckla och behålla goda relationer  
  • Nyfiken och genuint intresserad av kundens behov  
  • Kund och resultatfokuserad  
  • Lösningsorienterad  
  • Passionerad och intresserad av möten (ett stort plus är att du deltagit på många möten och helst ha lett möten) 
  • Ansvarstagande med förmåga att planera och prioritera sin egen tid  

Kunskap inom mötesrådgivning, paketering, affärsmodeller, teknik och digitala möten mm utbildar vi dig i. 

Hela mötesindustrin har nu ett gyllene läge att göra den omställning som många har pratat om under 1,5 år. Det vi behöver är att mötesanläggningar små som stora, privata som kedjor ser detta ur ett strategiskt perspektiv. Vi ser redan idag att man kastar in nya som bara får lära sig det gamla ordermottagare arbetssättet, istället för att direkt göra omställningen. 

De som gör det kommer skapa tillväxt, få lojalare kunder och få ett roligare jobb. 

Micke Darmell 

Föreläsare, författare och rådgivare inom möten