Sveriges största tidning om konferenser och möten

Summering av mötes- och eventåret 2018

2018-01-18 « Tillbaka

Jörgen Dyssvold

I årets sista nummer gör vi en summering av eventåret som gått och hur det gick i förhållande till de drygt tjugo trender vi fångade upp i början av året. Vi har bland annat fått se nya former av event, med mer färg, på helt nya platser, med färre powerpoint-bilder och med mycket mer vegetarisk mat.


Text Jörgen Dyssvold


Året inleddes med en spaning efter de trender som allra mest skulle påverka sättet vi hade möten och event på under 2018. När det nu är dags att summera året gör vi det genom att följa upp vår trendspaning och se vad av allt som blev verklighet.

Till att börja med gav vi en kort bakgrund och förklarade hur några större saker har stor påverkan på eventindustrin just nu:

Ny teknik ger oss helt nya möjligheter att skapa interaktion men också förstärka upplevelsen.

Vi har också ett nytt förhållande till tid där tid idag är mer värdefullt än pengar. Det gör att event och möten blir kortare och mer innehållsrika.

Den nya generation ”millennials” som idag blir allt fler inom arbetslivet kräver nya sätt att delta vid möten och event. De nöjer sig inte med att bara passivt lyssna och se på.


Utifrån den här bakgrunden identifierade vi drygt tjugo trender (som fortfarande finns att läsa på bit.ly/metrends18) inom fem områden. Här kommer några av dem i repris tillsammans med en kort summering av hur det gick.

Mer lekfulla och spelifierade
Det handlade om att event men också möten kommer få format och inslag som gör dem roligare och mer lustfyllda.

Ett exempel var vårt eget rundabordssamtal i sällskapsspelsform på tema ”Staden som lekplats” och som ägde rum i skepnad av en glasspicknick i gräset under Almedalsveckan 2019.

Andra exempel är stora konferenser som blir allt mer lika festivaler. Det pratas idag om en festivalisering av konferenser, något vi berättar mer om i nästa nummer och trendspaningen för 2019.

På helt nya platser
Teatrar, muséer, övergivna byggnader och gamla bergsrum fortsätter att knäcka extra som spännande mötes- och eventarenor. När konkurrensen om människors tid blir allt tuffare kan en unik plats vara den trigger som får fler att vilja komma på ett event.

För inre och yttre hållbarhet
Det starkaste uttrycket för den här trenden var att 2018 blev året då allt fler arrangörer – inspirerade av Way Out West med flera som gått före – vågade ta steget och ”gå grönt” och servera enbart vegetarisk mat.

Vi har också fått se fler alternativ till allt socker och hur alkoholhaltiga drycker blir allt mer ovanliga inslag vid konferenser. Förhoppningsvis går trenden vidare med ytterligare fokus på kroppens och hjärnans hälsa under 2019.

Mer kurerat innehåll
Kurering handlar om att ge någon eller några som har extra koll på ett ämne att göra ett urval och plocka russinen ur den stora kakan. Där förutsåg vi att fler konferenser och event skulle få ett kurerat innehåll vilket också skett.

Inom event som festivaler genom att någon känd artist eller DJ fått en egen scen som de väljer ut och bokar akter till. Vid konferenser överlåter man istället vissa temablock på en eller ett par timmar till någon som får fylla det med innehåll men också leda programmet under detta temablock.

Presentationer i nya former
Under årtionden har man förutspått powerpoints död. Men, kanske var det först i år man på riktigt börjat tro att den kan bli verklighet. Det handlar inte om att vi slutar använda powerpoint och liknande program, utan med mycket större försiktighet. Fyrtio bilder blir kanske fem och då med foton eller grafik istället för svårlästa textlistor.

Många har under året också tagit steget till att ”springa barfota”, det vill säga hållit presentationer helt utan stöd av bilder. En annan variant är att använda rekvisita och prylar man visar upp istället för bilder.

Aktiva pauser
Tidigare har man släppt konferensdeltagare helt fria under rasterna – likt kalvar på grönbete. Men under senare år har det blivit vanligare att erbjuda frivilliga aktiviteter man kan välja att delta i under pauserna, för alla som inte tycker att mingla med främlingar är vare sig roligt eller meningsfullt.

Ett exempel är kortare föreläsningar som äger rum på en sidoscen i den öppna mingelyta eller i separata rum. Ett annat är små rundabordssamtal vid ståbord uppställda i pausområdet och där vart och ett av dem har en på förhand utsedd samtalsledare.

Tillsammanstittande
Vi förutsåg också att vi skulle hitta ännu fler och nya anledningar att ses och titta på saker tillsammans. Den trenden har fortsatt växa med liveteater och opera på ännu fler biografer, nya kattfilmsfestivaler och ännu mer sing-along-bio.

Att kolla på e-sport är fortfarande vanligast att göra själv hemma men också här har det börjat ta form av event där många tittar tillsammans. Nästa år bör vi förbereda oss för att få uppleva både tv-serie-festivaler och konferenser som äger rum på en plats och direktsänds till en annan, för att minska resandet.

I nästa nummer återkommer vi med trenderna som kommer ha störst inverkan på mötes- och eventåret 2019. Väl mött igen då.