Sveriges största tidning om konferenser och möten

Våga rensa och våga rensa bort dig själv 

Min ryggsäck kändes tung. Det gör den ibland. Det kan vara en tidig morgon eller slutet på en lång dag. Nu hade den känts tung många dagar. På kontoret ställde jag ned den och började gå igenom den. Fyra USB-kablar. En är nödvändig, en till kan vara bra som backup, men inte fyra. Ett tomt paket huvudvärkstabletter, två flaskor handsprit och en bunt munskydd. Pandemin har varit slut ett tag. 14 pennor, ja 14.  

Efter ett tag var rensandet klart. En hög med skräp och en del prylar som inte behövdes i väskan. Ryggsäcken blev mycket lättare. När jag försökte hitta ett nytt hem åt prylarna på kontoret började jag utan att tänka på det rensa mitt skåp. Mer skräp som försvann, bättre ordning och fler prylar som kunde användas på andra ställen. 

Att rensa gör inte bara ryggsäckar lättare, det gör ofta hela livet lättare. Det som tynger oss fysiskt eller mentalt bidrar inte till resan. Att rensa skapar plats för nytt. Att rensa gör det lättare att vara effektiv. Hur är det med garderoben eller kökslådorna hemma, skulle de må bra av att rensas? 

Oftast behöver rensandet vara en aktiv process. Det är väldigt sällan något eller någon frågar ”Behövs jag längre?”. Jag fick i dagarna ett kvitto på en förnyad årsprenumeration på vårt sociala mediaprogram. Jag hade glömt säga upp det så nu fick jag betala ett år till. Jag blev förvånad när det program vi använder för webbinarier skickade ut ett mail; ”Vi kommer snart att förnya din prenumeration och hoppas att du vill fortsätta vara kund. Om inte kan du avsluta din prenumeration här.” När frågade du senast en vän om ni skulle fortsätta vara vänner? 

Att rensas bort kan låta hårt. Men allt och alla behöver inte vara med oss hela livet. Munskydden hade jag nytta av under pandemin, inte nu. Sociala media-programmet var precis vad mitt företag behövde första de åren, men nu har våra behov ändrats. 

Jag är helt säker på att de allra flesta skulle må bra av att rensa i sina liv och på sitt jobb. En leverantör som inte är lika ambitiös nu som i början kan bytas mot någon som vill lite mer. På samma sätt är det bra att byta bort en kund som inte uppskattar det ni levererar. Frigör tid och kraft till en kund ni kan växa med.  

Troligen skulle vi också vinna på att då och då säkerställa att vi verkligen behövs där vi är. Vill våra kunder fortsätta arbeta med oss, behövs vi på jobbet och bidrar vi till våra vänners liv? Annars riskerar vi att bli som en av de fyra USB-kablarna som tynger ned väskan. Då är det bättre att flytta till en ryggsäck som bärs av någon som saknar en USB-kabel. 

Text: Patrik Nordqvist