Stockholms-mässan-banner

Sveriges största tidning om konferenser och möten

Vi måste göra det värt att ses fysiskt

Några veckor eller månader efter exempelvis ett event minns vi bara de mest positiva eller starkt negativa ögonblicken. Genom att designa in ett antal minnesvärda ögonblick i serien av händelser kan vi påverka upplevelsen till det positiva. Att samlas för att göra och uppleva saker tillsammans kräver tid, energi och ofta resor som kan ge negativa klimatavtryck. Därför behöver vi se till att det blir värt det – varenda gång. 

De minnen som består handlar mer om ögonblick än hela serier av händelser. På plats på exempelvis ett nöjesfält stör vi oss på köer till attraktionerna, barn som skriker, smutsiga toaletter eller dyr mat som är smaklös. Men när vi några månader senare tänker tillbaka på samma händelse minns vi oftast bara de bästa ögonblicken. Det finns ett undantag och det är om vi är med om riktigt dåliga eller kränkande upplevelser, de minns vi också.  

Det här kan vi som skapar event, möten och andra typer av aktiviteter dra nytta av. Genom att designa in ett antal minnesvärda ögonblick kan vi påverka upplevelsen till det positiva. Ett ögonblick består av en kombination av omständigheter (en kontext), en eller flera personer och något, gärna oväntat, som händer. Det kan exempelvis vara en måltid, med några nära vänner, och det som händer är att maten serveras på ett oväntat sätt. 

Några som har förstått detta med kraften i ögonblick är Magic Castle Hotel i Los Angeles. Då man hör namnet får man bilder av både ett slott och magi. Går man in och tittar på bilder från det kanariegula lägenhetshotellet, så ser det ut som vilket standardhotell som helst. Samtidigt ligger det rankat som nummer fyra av alla hotell i LA med tusentals recensioner som ger dem fem stjärnor. Hur går det ihop? 

Svaret ligger i att Magic Castle designat in ett antal oförglömliga upplevelser eller ögonblick i deras kundresa. Ett av dem är en Popsicle Hotline. Det är en stor röd telefon vid utomhuspoolen. Barnen kan gå fram och lyfta på luren för att beställa en isglass från en speciell meny. Efter en stund kommer en butler med vita handskar ut och serverar glassen från en silverbricka.  

Glassen är gratis, precis som mellanmålen på menyn vid receptionen, brädspelen som finns att låna, möjligheten att lämna in och få kläder tvättade och magikerna som utför trick i lobbyn flera dagar i veckan. 

Det ryktas om att flera hotell försökt kopiera Magic Castles Popsicle Hotline. Men eftersom en butler kostar pengar har man istället ställt en frysbox vid poolen, där barnen kan hämta glassen själva. Det ger inte samma effekt. Ni minns att det krävs en kontext, hotellet och poolen, personer, barnet med familjen men också butlern, och något som händer. Den avgörande händelsen i detta fall är inte att det serveras isglass utan sättet som den serveras på. Alltså är butlern med vita handskar och silverbrickan avgörande inslag.  

Enligt bröderna Dan och Chip Heath som skrivit en bok om hur man skapar ögonblick som blir bestående minnen innehåller de en eller flera av fyra komponenter. 

Upplyftande 

Ett upplyftande ögonblick innehåller något som överraskar – som kommer oväntat eller effektfullt. Det är ögonblick som ger känslomässiga toppar. Knepet för att åstadkomma dessa är att ”bryta mot manuskriptet” – att överraska människor, göra det oväntade eller 
göra saker på ett sätt som inte alla andra gör. 

Skapar stolthet 

Ögonblick som skapar stolthet kan handla om att man klarar av något svårt, belönas eller vinner ett pris för något. Att ge komplimanger eller erkännanden fungerar på samma sätt. Det kan vara milstolpar i livet, till exempel att man tar studenten. Men det kan också vara att man ger människor möjlighet att ta ställning för eller emot något, att vara modiga, eller ta viktiga och avgörande beslut.  

Insiktsfulla 

Här handlar det om ögonblick som ger oss nya insikter eller ny kunskap. Gärna av typen att ”det hade jag aldrig kunnat tro” eller ”det här var raka motsatsen till vad jag trodde”. Det kan uppstå genom att fakta presenteras på nya sätt, exempelvis visualiserat. Man kan också låta människor få uppleva hur något är istället för att bara berätta om det.  

Ett exempel på det sistnämnda är det förhörsrum som Reportar utan gränser skapade för några år sedan. Där kunde man gå in och själv uppleva hur det vara att bli förhörd som journalist i en diktatur, istället för att bara få det återberättat av någon annan.  

Skapar kontakt 

Den fjärde komponenten som gör ögonblick till bestående minnen är att de skapar kontakt människor emellan. Det kan vi åstadkomma genom att designa ögonblick som människor kan uppleva tillsammans. Uppmuntra människor att dela med sig av egna erfarenheter och upplevelser. Vi kan också hjälpa människor att utforska eller upptäcka olika saker som de har gemensamt. 

Att skapa minnesvärda event, möten och aktiviteter handlar alltså inte om att skapa perfektion i varje moment. Man gör istället klokt i att lägga tid och energi på att skapa några ögonblick som blir extra minnesvärda.  

Vi måste maxa upplevelsen av att vara på plats 

Att samlas för att göra och uppleva saker tillsammans kräver tid, energi och ofta resor som kan ge negativa klimatavtryck. Därför behöver vi se till att det blir värt det – varenda gång människor väljer att göra det. Det oavsett om det är besök i en fysisk butik, ett biografbesök, middag på en restaurang, att delta på en festival eller att arbeta på kontoret istället för hemifrån. Det fysiska kan trumfa att göra saker digitalt eller på distans. Men för att det ska ske måste vi se till att det också blir en bättre upplevelse. Att designa minnesvärda ögonblick är ett sätt att åstadkomma detta.  

Jörgen Dyssvold är mötesdesigner vid mötesbyrån Herr Omar och har mer än 20 års erfarenhet av att planera och producera allt ifrån TEDx konferenser till världsrekord och presidentbesök. Han är också skapare av Meetfulness – läran om hur man skapar möten, som uppnår målen och har kul på vägen. Du kan komma i kontakt med Jörgen via herromar.se